پایگاه خبری - تحلیلی1400

Language

Language

برچسب‌ها

زندگینامه شهید احمد سوداگر (۱۳۳۹-۱۳۹۰)

کتاب جاده‌های سربی اثر ماندگار سردار شهید سوداگر است که شامل خاطرات وی از دوران دفاع مقدس است.

شهید احمد سوداگر در سال ۱۳۳۹ در شهر دزفول به دنیا آمد. در مبارزات دوران شکوهمند انقلاب اسلامی دوشادوش امت انقلابی ایران حضوری فعال داشت. چند ماه قبل از شروع جنگ مسئولیت تیم‌های شناسایی در مرز ایران و عراق را عهده‌دار بود و در واقع اقدامات و تحرکات دشمن بعثی را رصد می‌کرد.

وی از اولین روزهای دوران دفاع مقدس در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل حضوری فعال و تاثیرگذار داشت. در عملیات والفجر مقدماتی مسئول اطلاعات قرارگاه قدس بود.

در سال ۱۳۶۲ دوره فرماندهی ستاد را در ارتش گذراند و در سال ۱۳۶۳ به مسئولیت اطلاعات قرارگاه کربلا منصوب شد. سوداگر در تمام عملیات‌هایی که در جنوب انجام شد، به عنوان یک نیروی مؤثر و طراح عملیات حضور داشت.

در عملیات والفجر ۸ در منطقه فاو یکی از فرماندهان این عملیات بود. در ابتدای سال ۱۳۶۵ با تشکیل قرارگاه قدس وی به مسئولیت اطلاعات قرارگاه قدس منصوب شد و بعد از جنگ مسئولیت‌هایی همچون جانشینی فرماندهی لشکر ۷ ولی‌عصر (عج)، فرماندهی لشکر ۸ نجف و لشکرهای ۲۵ کربلای مازندران، ۲۷ حضرت رسول(ص) و مسئولیت اطلاعات نیروی زمینی سپاه را برعهده داشت.

جاده‌های سربی

وی در سال ۱۳۸۴ پژوهگاه علوم و معارف دفاع مقدس را تأسیس کرد و از خدمات ماندگار وی به تصویب رساندن تدریس علوم دفاع مقدس در دانشگاههای کشور بود.

سوداگر در سال اول جنگ در خط مقدم منطقه دزفول و شوش بر اثر انفجار مین از ناحیه پا مجروح و قطع عضو شد. همچنین در عملیات والفجر ۸ دچار عارضه شیمیایی شد.

رزمنده هشت سال دفاع مقدس و خادم رزمندگان در قرارگاه خاتم​الانبیاء و لشکر ۲۷ محمد رسول الله (ص) و رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس، سردار سرتیپ پاسدار حاج احمد سوداگر پس از سال‌ها مجاهدت و مبارزات پس از تحمل شکیبانه​ جراحات دوران دفاع مقدس در بیست و ششمین سالگرد این عملیات، در روز ۲۱ بهمن ۱۳۹۰بر اثر جراحات فراوان ناشی از جنگ و عوارض شیمیایی به یاران و همرزمان شهیدش پیوست.

کتاب جاده‌های سربی اثر ماندگار این شهید است که شامل خاطرات وی از دوران دفاع مقدس است.

خاطرات سردار احمد سوداگر از دوران جنگ تحمیلی، به کوشش محمد مهدی بهداروند  توسط دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری منتشر شده و به چاپ سوم رسیده است.

نام و یاد این شهید بزرگوار همواره زنده و جاوید باد.

پایان متن/

4.5/5

پیشنهاد سردبیر

پربازدیدها

ایران ، سوگوار شهادت حضرت امام حسن عسکری (ع)
آمریکا وزیر کشور و وزیر ارتباطات ایران را تحریم کرد
مجلس | ارجاع طرح دفاتر پیشخوان دولت به کمیسیون اجتماعی مجلس
فوت کوزه‌گری برای رشد استارت‌اپی
فرماندهان قرارگاه اربعین در دو مرز شلمچه و چذابه تعیین شدند
ساخت یک هنرستان خیر ساز در شهرستان شوشتر
پوشش زنده تحولات اوکراین | روسیه هدف راهبردی مرحله دوم جنگ در اوکراین را اعلام کرد
حضور سرزده رئیس جمهور رئیسی در آبادان
کتابی که رهبر انقلاب غبطه‌انگیز توصیف کردند
پوشش تحولات اوکراین| احضار سفیر انگلیس به وزارت خارجه روسیه

سرخط اخبار کل

IMG_20240501_232609_976
1400111615082727224691974
essay-on-corn-cover-1024x683
1399110710052216922099154
389
9540655_831

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *