Language

Language

آنچه باید دانش آموزان پایه نهم برای انتخاب رشته بدانند

یک مشاور تحصیلی نکاتی را برای انتخاب رشته تحصیلی به دانش آموزان پایه نهم ارائه کرد.

به گزارش گروه فرهنگی جوانان خوز، حسین رئیسی در خصوص  انتخاب رشته دانش‌آموزان پایه نهم گفت: با توجه به نزدیک شدن به پایان سال تحصیلی و گرفتن کارنامه، دانش‌آموز باید برای انتخاب رشته تحصیلی خود اقدام کند.

وی افزود: همه دانش‌آموزان پایه نهم، تاکنون آزمون رغبت و توانایی را گذرانده‌اند و نتیجه آن نیز اعلام شده است، بر این اساس، تیپ شخصیتی دانش‌آموز مشخص می‌شود و می‌توانند رشته تحصیلی را انتخاب کنند.
رئیسی ادامه داد: بعد از ثبت نمرات، فرآیند انتخاب رشته نیز به پایان می‌رسد و دو فرم شماره ۶ و ۷ صادر می‌شود. فرم شماره ۶ توصیه‌نامه است و ۶۵ امتیاز انتخاب رشته را به خود اختصاص می‌دهد که شامل؛ امتیاز آزمون توانایی، نظر مشاور مدرسه، معلم و دانش‌آموز و والدین است.
این مشاور تحصیلی با بیان اینکه فرم شماره ۷ نیز ۳۵ امتیاز دارد که بر مبنای سوابق تحصیلی دانش‌آموز است، اضافه کرد: در مجموع این دو فرم شامل ۱۰۰ امتیاز هستند و بر اساس اولویت‌بندی ۱۲ رشته مشخص و تعیین می‌شود که دانش‌آموز بالاترین نمره را در چه رشته‌ای کسب کرده است.
وی می‌گوید: آنچه مهم است اولویت‌بندی بوده که دانش‌آموز باید بر اساس آن رشته را انتخاب کند. حدود نیمه اول تیرماه فرم هدایت تحصیلی صادر و اولویت دانش‌آموز در رشته‌ها بر اساس نمره‌های دریافت شده و بررسی‌های انجام شده، تعیین می‌شود.
رئیسی افزود: اگر دانش‌آموزی در یک رشته اولویت الف را کسب کرده به این معنا است که می‌تواند در هفته اول ثبت نام مراجعه و انتخاب رشته کند، اما اگر دانش‌آموزی یک رشته را در اولویت ب یا ج کسب کرده و می‌خواهد در همان رشته ادامه تحصیل دهد نمی‌تواند در هفته اول ثبت نام کند و ابتدا باید اولویت‌های الف ثبت نام کنند و اگر ظرفیت باقی ماند دانش‌آموز می‌تواند انتخاب رشته و ثبت نام کند، بنابراین، انتخاب اولویت‌های ب یا ج به این معنا نیست که ثبت نام قطعی شده است.
وی ادامه داد: والدین باید در کنار فرزند خود باشند و توجه کنند که انتخاب رشته به صورت تک بعدی و تونلی انجام نشود. بهتر است از تکنیک پیکان رو به پایین استفاده کنند؛ به این معنا که دانش‌آموز از خود بپرسد اگر می‌خواهد در رشته تجربی تحصیل کند هدفش چیست؟ جواب می‌تواند او را راهنمایی کند. مثلا دانش‌آموز می‌گوید هدفم از انتخاب رشته، داشتن زندگی خوب است، اما شاخصه یک زندگی خوب چیست؟ منظور از رفاه یا شهرت چیست؟ پاسخ به این سوالات می‌تواند کمک‌کننده باشد.
رئیسی اضافه کرد: باید توجه کرد که گاهی اوقات دانش‌آموز بر اساس هیجان‌های موجود تصمیم‌گیری می‌کند، اما وقتی این تکنیک به کار گرفته می‌شود، هدف اصلی مشخص می‌شود. دانش‌آموز باید توجه کند احساسی و هیجانی تصمیم نگیرد، زیرا در سنی است که ممکن است علاقه اصلی خود را هنوز نشناخته باشد یا ندادند چه می‌خواهد. اینجا است که والدین و مشاوران باید کمک کنند.
وی می‌گوید: تغییر رشته و یا انتخاب رشته غلط می‌تواند هزینه‌بر باشد و باعث از دست دادن زمان شود. پس بهتر است به توصیه‌ها عمل کرد و آزمون‌ها را در نظر گرفت.
پایان گزارش/
4.5/5

پیشنهاد سردبیر

پربازدیدها

ادامه اعتراضات در فرانسه
تداوم ارائه خدمات رایگان پزشکی و دارویی در مناطق عشایری دزفول
تلاش جهادی، عامل اجرای طرح میان مدت آبرسانی غدیر
مدارس روستایی رامشیر زیر ذره بین راهبران آموزشی
ضرورت بیمه محصولات کشاورزی و دامی خوزستان
پیشرفت ۶۱ درصدی تعمیرات اساسی تاسیسات مناطق نفت خیز جنوب
درخواست جمعی از دانشجویان از رئیسی درباره افزایش ظرفیت دندانپزشکی
ضرورت مدیریت ترافیک و بهسازی مسیرهای منتهی به مرزهای خوزستان
در سیاستگذاری حجاب، وزن اصلی با فرهنگ است
وابستگی مهمترین ویژگی ساختاری حکومت پهلوی بود

سرخط اخبار کل

10731684_151
1403051117254612630686514
14000211000808_Test_PhotoN
170894809
169692245
169793378

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *