پایگاه خبری - تحلیلی1400

Language

Language

برچسب‌ها

امامان شیعه برای چه افقی شهید شدند؟

اگر شب قدر آحاد امت اسلام شب تا سحر بیدار می مانند و فریاد "خلصنا من النار یا رب" سر می دهند و قرآن به سر می گیرند تا استعاره ای باشد از اینکه مایلند در سال پیش رو قرآن بر زندگی و سرنوشت شان حاکم باشد پس نگاه به زندگی انسان های راهنما برای رهایی از نار و شریکان قرآن در هدایت انسان امری ضروری و لازم است.
گزارش گروه فرهنگی جوانان خوز ، در یادداشتی از حجت الاسلام والمسلمین محسن ریسمان‌سنج آورده است: در نگاه به زندگی ائمه اطهار و خاندان اهل بیت(ع) این نکته روشن و مغفول است که همه این انسان‌های بزرگ در راه امر سیاسی و در راه تشکیل حکومت جان و عمر خویش را داده اند.

خوب است امشب به این مطلب بیندیشیم که گفته اند عباداتی بالاتر از تفکر نیست که مگر تشکیل حکومت چه ارزش و اهمیتی داشت که چهارده انسان ویژه و نمونه و منحصربفرد تمام زندگی و جان خویش را در این راه گذاشته اند؟

مولوی حکایتی دارد که روزی مجنون میخواست به سمت لیلی حرکت کند شتری را سوار شد به سمت محله لیلی راه افتاد شتر بچه ای داشت و در مسیر طولانی هرگاه مجنون خوابش می برد شتر بر می گشت و به سمت بچه اش می رفت، مجنون که بیدار می شد دوباره شتر را به سمت لیلی می راند و چند بار این ماجرا تکرار شد و مجنون فهمید با این شتر به لیلی نخواهد رسید.

واقعیت آن است که تشکیل حکومت یکی از ارکان و زمینه مهم تشکیل یک تمدن است. انسان های رشد یافته مجتمع شده در شهرها (مُدُن) وقتی که امکان تامین مطلوب نیازهای خود را براساس تعریف شان از انسان مطلوب داشته باشند به یک تمدُّن رسیده اند و در تشکیل حکومت برای سیاست گذاری و اعمال حاکمیت و تنظیم گری روابط مهمترین نقش را در تشکیل تمدن دارد.

به تعبیر خواجه طوسی در کتاب اخلاق ناصری دو عامل “طبیعت و صناعت” در تربیت انسان نقش دارد. “طبیعت” فضا، معماری، ساختار، روابط و اولویت دهی هاست که بصورت ناخودآگاه انسان را به سمتی هدایت می کند و صناعت تبلیغ، فرهنگ سازی، آموزش و مانند اینهاست که سعی می کند انسان مطلوب را تربیت کند.

اگر صناعت و طبیعت در یک جهت باشند انسان مطلوب ساخته و تمدن مطلوب شکل می گیرد ولی اگر طبیعت و صناعت در تضاد باید یکدیگر باشند قضیه می شود قصه مجنون و شترش؛ نه تنها به مقصد نمی رسیم بلکه جامعه دچار تضاد است و این تضاد بصورت تشنج و اختلافات خودش را نشان می دهد.

حکومت حتی اگر در امر صناعت نقش انحصاری نداشته باشد و بدون حکومت هم بتوان در حیطه صناعت کوشید اما هر آنچه از آنچه خواجه نصیر از آن به طبیعت تعبیر کرده حتما نیازمند تشکیل حکومت اسلامی است.

حجت الاسلام والمسلمین ریسمان‌سنج در پایان این یادداشت اشاره کرده است: حکومتی که ساختارها و فضا و همه شئون زندگی انسان را برای رسیدن به انسان مطلوب خود طراحی و اجرا نماید.

پایان متن/

4.5/5

پیشنهاد سردبیر

پربازدیدها

افزایش حقوق متناسب با تورم در برنامه هفتم توسعه می‌آید؟
رییس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه:
تاکید استاندار بر مدیریت مسئولان بر وضعیت بازار خوزستان
برای اولین بار در رامهرمز ، تولید سه هزار ملکه زنبور عسل
پوشش تحولات اوکراین| احضار سفیر انگلیس به وزارت خارجه روسیه
وزیر اقتصاد : منتظر اخبار خوب بورسی باشید
افزایش حقوق کارمندان و کارگران در سال ۱۴۰۲ علی‌الحساب ۲۰درصد اعلام شد + سند
بیش از ۱۰ هزار واحد مسکن ملی خوزستان در دست ساخت
جایگاه ویژه صنعت پتروشیمی در حوزه تجارت خارجی
تداوم شکست ناپذیری تیم فوتبال استقلال ملاثانی

سرخط اخبار کل

11194548_180
سرهنگ+کارآگاه+علی+حسینی
11194897_401
139207121151277221292754
170118556
10683576_830

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *