Language

Language

بی توجهی به حفظ محیط زیست در طرح‌های توسعه ای، عامل تخریب عرصه‌های طبیعی

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان بی توجهی به حفظ محیط زیست در سال‌های اخیر در طرح‌های توسعه‌ای را عامل تخریب عرصه‌های طبیعی در استان دانست.

به گزارش گروه خبری جوانان خوز ،محمد خانچی با بیان اینکه توسعه فضای سبز، بیابان زدایی و مبارزه با ریزگرد‌ها از چالش‌های مهم خوزستان است، گفت: صنعت نفت نیز از گذشته در بیابان زدایی و توسعه فضای سبز سابقه طولانی دارد و شرکت‌های نفتی باید در هر نقطه برای انجام عملیات توسعه میدان نفتی، موضوع‌های محیط زیست، درختکاری و ریزگرد را با استفاده از تجربیات شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاهیان در پیوست لحاظ کنند.

وی بر همراه بودن مقوله توسعه با حفظ محیط زیست برای جلوگیری از تخریب عرصه‌های زیست محیطی تاکید کرد و افزود: این درحالی است که در سال‌های قبل به این موضوع در خوزستان کم توجهی شده و قرار است در اجرای طرح‌های بزرگ عمرانی، روند کار به شکل منطقی و اصولی ادامه پیدا کند.
خانچی با تاکید بر اینکه توسعه میادین نفتی از اولویت‌های خوزستان است، ولی نباید باعث شود کارکنان نفت و یا مردم از نظر زیست محیطی آسیب ببینند، اضافه کرد: می‌توان با مدیریت مناسب و تعامل با محیط زیست و منابع طبیعی از خسارت جلوگیری بعمل آورد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان می‌گوید: به منظور بیابان زدایی و مدیریت کانون‌های ریزگرد، در هنگام اجرای طرح‌ها و توسعه، وظیفه هر سازمان و تعهدات طرفین اعلام و یک برنامه مدون و با قلبلیت پایش اجرا شود.
وی تاکید کرد: یک مهلت حداکثر ۲ هفته‌ای یک طرح مشخص برای اجرای طرح با محدوده و زمان بندی مشخص و با اعلام مستندات و پیوست باهدف بیابان زدایی و مدیریت کانون‌های گرد و غبار مشخص شود.
ارزیابی و مدیریت زیست محیطی، لازمه اجرای یک طرح
مهرداد نیکو، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان گفت: انجام هر طرح عمرانی به معنی مداخله در سرزمین و اراضی است، برای اجرای یک طرح ارزیابی و مدیریت زیست محیطی لازم است و باید آثار سوء اجرا و در محیط مدیریت شود،  بنابراین با در نظر گرفتن این الگو، می‌توانیم منابع و ثروت کشور را با داشتن یک طرح مناسب مدیریت کنیم.
وی افزود: در صورت وجود یک برنامه برآورد دقیق هزینه ها، پیوست و بار مالی پیش بینی شده و محیط زیست و منابع طبیعی نیز نقش نظارتی خواهند داشت، پس ظرف ۲ هفته آینده یک طرح مدون برای اجرای و توسعه طرح‌ها به منظور حفظ محیط زیست و بیابان زدایی ارائه شود.
کانون‌های یک و ۲ ریزگرد‌ها در محدوده میادین نفتی
احمد مطیعی، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری خوزستان می‌گوید: مسئولان ذی‌ربط باید در قرارد‌های کلان منعقد شده با پیمانکاران و سرمایه گذاران بزرگ، مسئله تثبیت ریزگرد‌ها برای جلوگیری از خسارت به سرمایه گذاری‌های دیگر را پیش بینی کنند.
وی به سابقه خوب همکاری میان نفت و منابع طبیعی اشاره کرد و ادامه داد:، اما باید توجه داشت که کانون‌های ریزگرد شماره یک و ۲ در کانون میادین نفتی قرار دارند که خسارت‌هایی را به دنبال داشته است.
مطیعی با بیان اینکه در ادامه خشکسالی‌ها پیش‌بینی می‌شود با سیاست‌های ترکیه و عراق بر دجله و فرات، ورود آب هورالهویزه کمتر خواهد شد، اضافه کرد: خشکسالی و برخی سوء مدیریت‌ها باعث می‌شود در حوزه کرخه (غرب کارون) ریزگرد‌ها و فرسایش خاک تشدید شده و تخریب‌ها افزایش یابد.
وی می‌گوید: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان آماده است طرح‌های متناسب با شرایط کانون‌های ریزگرد شماره یک و ۲ و حتی شن‌زار‌ها را اجرا کند.
وجود ۷ کانون گرد و غبار در خوزستان
فرزاد امین، رئیس اداره بیابان زدایی منابع طبیعی خوزستان با بیان اینکه بیشتر میادین نفتی در کانون‌های گرد و غبار قرار دارند، گفت: کانون‌های گرد و غبار استان ۷ کانون به مساحت ۳۴۳ هزار و ۱۵۲ هکتار شامل؛ جنوب هورالعظیم، شمال خرمشهر، شرق اهواز، جنوب و جنوب شرق اهواز، محدوده بندر امام تا امدیدیه، محدوده ماشهر – هندیجان و شرق هندیجان است.
وی با اشاره به نقش طرح‌های عمرانی دستگاه‌های دولتی در تخریب منابع طبیعی و بروز کانون‌های ریزگرد، افزود: از ۴۹۷ پرونده تخریب در عرصه‌های جلگه‌ای از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۶، وزارت نفت با ۳۴۴ پرونده بالاترین میزان تخریب را داشته است.
امین می‌گوید: از سال ۱۳۹۶ به بعد به دلیل تعدد درخواست‌ها و ضرورت استحصال نفت، اداره کل منابع طبیعی تخریب‌ها را به عنوان طرح محسوب و از تنظیم پرونده خودداری کرد، میزان تخریب و اثرات سوء بالاتررفته است.
این مقام مسئول در زمینه ضرورت مشارکت وزارت نفت برای کنترل و تثبیت کانون‌های گرد و غبار، گفت: حفاظت از تاسیسات خطوط نفت، گاز، آب میادین نفتی، شبکه‌های برقی و جلوگیری از توسعه و گسترش پدیده بیابان زدایی که در اثر فعالیت‌های جاری و آینده در اراضی تحت تاثیر ایجاد خواهد شد و ایجاد حداقل فضای سبز در مناطق تحت تاثیر فعالیت‌های شرکت‌های نفتی برای ساکنان محلی از جمله این اقدامات است.
امین سوابق همکاری شرکت ملی نفت و اداره منابع طبیعی خوزستان را در قالب طرح ۲۰۰ هزار هکتاری بیابان زدایی در خوزستان از محل اعتبارات نفت (طی سال‌های ۱۳۹۷-۱۳۹۲) و تفاهم نامه ۲ هزار هکتاری بیابان زدایی سال ۱۴۰۰ و مشارکت در نهالکاری در قالب نهضت سبز در سال‌های قبل برشمرد.
پایان گزارش/
4.5/5

پیشنهاد سردبیر

پربازدیدها

برپایی مراسم سوگواری شهادت باقرالعلوم (ع) در خوزستان
افزایش ۴۰ درصدی سفرهای ریلی به جنوب در نوروز ۱۴۰۱
افزایش امیدهای نفت آبادان برای بقاء درلیگ برتر فوتبال
زندگینامه شهید مصطفی چمران (۱۳۱۱- ۱۳۶۰)
معرفی برگزیدگان جشنواره سرزمین نور خوزستان
۴۰ درصد از خبرنگاران کشور زن هستند
صدور هشدار نارنجی هواشناسی در خوزستان
اعطای تسهیلات به سرمایه گذاران اقامتگاه‌های بوم‌گردی خوزستان
سپاه توزیع ۱۰ هزار بسته معیشتی را در مناطق مرزی خوزستان آغاز کرد
ساخت ۲۰ مدرسه در خوزستان

سرخط اخبار کل

9547003_371
14010111000473_Test_PhotoN
IMG_۲۰۲۲۰۶۱۵_۱۶۰۵۱۸
8593664_108
1400081017101151523952124
14010314000563_Test_PhotoN

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *