پایگاه خبری - تحلیلی1400

Language

Language

برچسب‌ها

تزلزل حکومت اموی، فرصتی برای ترویج تشیع در دوران امام صادق (ع)

مدیر حوزه‌های علمیه خوزستان: در زمان امام صادق (ع) تزلزل حکومت اموی فرصت را برای ترویج و احیای دین مبین اسلام و تربیت شاگردان زیاد از سوی ایشان فراهم کرد.

به گزارش گروه فرهنگی جوانان خوز، حجت الاسلام و المسلمین سید محمدعلی بلادیان با تسلیت شهادت امام جعفر صادق (ع) به حضرت ولیعصر (عج) و شیعیان و مسلمانان رئیس مذهب شیعه گفت: کنیه امام ششم اباعبدالله و لقب ایشان جعفر ابن محمد ابن جعفر صادق است که در سال ۸۳ هجری به دنیا آمد و ۳۴ سال امامت کردند و در ۶۵ سالگی به دستور منصور دوانیقی شهادت رسید.

وی شرایط سیاسی و حکمرانی آن دوران را یکی از عوامل تمایز و تفاوت زندگی امام صادق (ع) از سایر ائمه اطهار علیهم السلام برشمرد و افزود: پس از وفات پیامبر گرامی اسلام، فتنه‌هایی برای از بین بردن مسیر حق ایجاد شد و جعل حدیث و ممنوعیت نقل حدیث از حضرت محمد (ص) به دستور حکمرانان رونق گرفت و فرقه‌های ضاله متعددی شکل گرفتند.
حجت الاسلام و المسلمین بلادیان ادامه داد: حاکمان مستبد عباسی و اموی به واسطه جاعلان و عالمان دروغین، برای حکمرانی خود بستر‌های مختلفی از حیث کلام و فقه را برای خود فراهم کرده بودند و به همه اموری که به نفع آن‌ها بود ورود کردند، بطوریکه از دین فقط پوسته‌ای باقیمانده بود، اما به دلیل تزلزل حکمرانان اموی، فرصتی برای امام صادق (ع) برای تبیین حکومت حق و اسلام ناب محمدی به وجود آمد.
مدیر حوزه‌های علمیه خوزستان به تربیت شاگردان زیادی از نقاط مختلف عالم اسلام توسط امام ششم و بهره مندی آن‌ها از علم و دین ایشان برای نقل و نشر دین اسلام اشاره و اضافه کرد: فسادی که در حکوت اموی ایجاد شده بود، بستر را برای تشکیل حکومت فراهم نمی‌کرد، بنابراین در زمان امام صادق (ع) اگرچه قیام زید و … اتفاق افتاد، ولی حضرت در هیچکدام از آن‌ها مشارکت نداشت، البته تاکید می‌کرد و حمایت ضمنی داشت، ولی به طور مستقیم ورود نمی‌کرد.
وی می‌گوید: این موضوع نشان دهنده این است که تحقق حکومت عادله و نظام اسلامی ناب محمدی، نیازمند ایجاد بستر علمی، اعتقادی و باوری است، به عبارت دیگر تا مردم همراهی مناسب و درک و فهم خوبی از دین نداشته باشند، نمی‌توانند همراهی کنند و حکومت اسلامی را به نتیجه برسانند و بر استمرار حکومت استمرار داشته باشند.
حجت الاسلام و المسلمین بلادیان شرایط کنونی شیعیان و مسلمانان نیز همین گونه توصیف کرد و گفت: رسانه‌های مختلفی در ایجاد شبهه برای جوانان و اقشار مختلف وجود دارد و نیازمند این هستیم که همه باهم در راه تبیین حکومت اسلامی، احکام الهی، کلام، اعتقاد‌ها و باور‌های حقی شیعه اثنی عشری تلاش کنیم و گام برداریم و حرکت کنیم تا بتوانیم بستر را برای ظهور حضرت مهدی (عج) را فراهم آوریم.
کارشناس مسائل مذهبی در خوزستان درخصوص دلیل ازدیاد احادیث و روایات امام صادق (ع) در مقایسه با ائمه قبل از ایشان می‌گوید: همه ائمه اطهار علیهم السلام از نظر اوصاف کمالیه در اوج هستند، یعنی در شجاعت، رشادت، علم، تقوا و… برابر هستند و بر سایر افرادی برتری دارند، اما در برخی از ائمه در دوران دیگر این اوصاف و ویژگی‌ها تبلور پیدا می‌کند.
وی با بیان اینکه نباید تصور کرد که علم امامان معصوم متفاوت است، افزود: روز‌های سه شنبه منصوب به امام سجاد (ع)، امام محمدباقر (ع) و امام جعفر صادق (ع) و وقتی زیارتنامه این ائمه را می‌خوانیم، اولین جمله مشترک “السَّلاَمُ عَلَیْکُمْ یَا خُزَّانَ عِلْمِ اللَّهِ” برای این ۳ امام بزرگوار بیان شده است، یعنی همه آن‌ها خزانه‌ها و گنجینه‌های علمی هستند.
حجت السلام و المسلمین بلادیان ادامه داد: با تزلزل حکومت اموی و ضعیف شدن حاکمان، توانایی به همه امور نیز دچار مشکل می‌شود، ضمن اینکه با ایجاد شورش ها، مشغول رسیدگی به آن‌ها بودند، بنابراین امام صادق (ع) که در اواخر حکومت اموی بود، شرایطی برای تجمع شاگردان دور آن‌ها به وجود آمد تا مانعی ایجاد نشود، زیرا به دلیل اینکه مخزن علم هستند، وقتی آزاد شوند و بستر مراجعه به آن‌ها فراهم شود، عشاق علم به شخصیت‌های بزرگ دین مراجعه می‌کنند و از علم آن‌ها استفاده می‌کنند.
وی ویژگی علم در دین اسلام را خاص دانست و اضافه کرد: توصیه‌ای که به تحصیل علم می‌شود، اکید و ویژه است، بطوریکه امام ششم می‌فرمایند: دوست ندارم جوانی را ببینم، مگر در ۲ حالت: یا دانشمند باشد یا جویای علم، زیرا جوانان مسیری طولانی و مهم دنیوی و اخروی در پیش دارند و برای آن باید تحصیل کند یا به حدی علم را به دست آورده باشد که در زمره دانشمندان قرار گیرد و علم و دانش خود را به دیگران انتقال و آموزش دهد.
پایان گزارش/
4.5/5

پیشنهاد سردبیر

پربازدیدها

میزها و مدیران در اکوسیستم خود دارای شخصیت هستند . آقای میز یا آقای مدیر ؟
جمع آوری بیش از ۳۶۰ ماینر غیرمجاز در اهواز
نماینده مجلس: کاهش تورم نیازمند تقویت پیمان‌های پولی است
۱۱۲ عملیات مقاومتی فلسطینیان علیه صهیونیست‌ها در اراضی اشغالی
انعقاد تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری خارجی ۸ میلیون دلاری در بندر امام خمینی(ره)
لفاظی و جوسازی وزیر خارجه انگلیس علیه ایران با تکرار ادعاهای واهی
سرلشکر باقری: «وعده صادق» مصداق هم‌افزایی ارتش و سپاه بود
رئیس نمایشگاه کتاب:هیچ کس پای نمایشگاهی شدن نمی‌ایستد
برگزاری مسابقات تکواندو جام شهید بقایی در شوش
شعار و مهمان ویژه سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اعلام شد

سرخط اخبار کل

170157341
1402042121225244327937614
9671923_978
10214393_119
1400022015485772922737424
1401102919020547726868474

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *