پایگاه خبری - تحلیلی1400

Language

Language

برچسب‌ها

جوانان‌خوز | وضعیت خشکسالی در حوضه دز ادامه دارد

دزفول- مدیرعامل سد و نیروگاه دز با بیان اینکه وضعیت خشکسالی در حوضه دز ادامه دارد، گفت: با توجه به اینکه سد دز امسال باید حوضه کرخه را نیز تامین آب کند، وضعیت سد مانند سال گذشته است.

به گزارش گروه خبری جوانان‌خوز سعید رئوفی نسب روز سه شنبه در نشست کارگروه کشاورزی، آب و منابع طبیعی شهرستان دزفول در سالن جلسات فرمانداری این شهرستان با بیان اینکه مدیریت آب سد دز یک معادله چند مجهولی است، افزود: بخش زیادی از این حوضه برفگیر است و ۷۰ درصد منابع آبی ما از برف تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه برف هم سفره‌های آب زیرزمینی را تامین و هم از فرسایش جلوگیری می‌کند، ادامه داد: کیفیت آب رودخانه دز در دنیا بی‌نظیر است به طوریکه ec رودخانه دز بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ میکروموس بوده و فقط با افزودن کلر قابل آشامیدن است.

مدیرعامل سد و نیروگاه دز به وضعیت آورد رودخانه دز اشاره کرد و گفت: آورد یکسال رودخانه دز از مهرماه تا مهرماه سال آینده بین هفت تا هشت میلیارد مترمکعب است لذا دبی رودخانه دز در یکسال آبی باید ۲۵۰ باشد تا کمبود آب نداشته باشیم.
وی با بیان اینکه طی سه دهه اخیر و تغییرات اقلیمی این آورد به زیر ۲۰۰ و سال گذشته به زیر ۱۵۰ رسیده است، افزود: سال ۹۹ و ۱۴۰۰ حجم دریاچه‌ها و ارتفاع سد روی ۴۰ درصد بسته شد.

رئوفی نسب اظهارداشت: پیش بینی می‌شود امسال ارتفاع سد به ۵۰ درصد برسد زیرا آورد از پاییز ۱۴۰۰ تا پاییز ۱۴۰۱ حدودا ۳.۲ میلیارد مترمکعب خواهد بود.

وی افزود: متوسط آورد سد دز تا پاییز آینده حدود ۵۰۰ میلیون مترمکعب بیشتر از سال گذشته است ولی تمام آب را در اختیار نخواهیم داشت و مقداری از آن برای پروژه  غدیر و کرخه خواهد بود.

مدیرعامل سد و نیروگاه دز با بیان اینکه بیش از ۹۵ درصد دستورالعمل‌های سازمان آب و برق خوزستان را رعایت می‌کنیم، گفت: سال گذشته تا ارتفاع ۳۳۲ متر آبگیری کردیم که اکنون ۳۳۹.۵ هستیم و به ۳۴۰ خواهیم رسید.

وی افزود: ۲۰۰  میلیون متر مکعب افزایش آورد خواهیم داشت که اگر قرار نبود آب کرخه را تامین کنیم وضعیت بهتر بود ولی اکنون که باید آب کرخه نیز تامین شود وضعیت مانند سال گذشته خواهد بود.

رئوفی نسب سال گذشته را بدترین سال بهره برداری سد دز عنوان کرد و اظهارداشت: میانگین بلندمدت سد دز تا چهار دهه اول هشت میلیارد متر مکعب بوده که اکنون به حدود چهار میلیارد مترمکعب رسیده و ۵۰ درصد کاهش یافته است.
وی با بیان اینکه از وضعیت خشکسالی خارج نشده‌ایم، افزود: ورودی دز ۱۷۰ مترمکعب در ثانیه بوده که امروز به حدود ۱۲۵ مترمکعب بر ثانیه رسیده است.

مدیرعامل سد و نیروگاه دز اظهارداشت: جهاد کشاورزی و سازمان آب و برق باید برنامه خود را مشخص کنند تا درخصوص وضعیت آب این حوضه تصمیم گیری شود.

4.5/5

پیشنهاد سردبیر

پربازدیدها

سرمربی روسیه: با ایران در تهران یا دوحه بازی می‌کنیم
استفتائات پرتکرار اردیبهشت‌ماه از امام خامنه‌ای
مجمع عالی جوانان انقلابی خوزستان
رژه موتوری بسیجیان بخش تشان بهبهان
سناریو‌های دشمن برای تضعیف نظام جمهوری اسلامی کارساز نیست
دلنوشته فرمانده ارتش در حمایت از مردم مظلوم فلسطین
تشکیل کارگروه پایانه‌های صادراتی محصولات کشاورزی در خوزستان
راهیابی ۱۱ فیلم از خوزستان به جشنواره منطقه‌ای سینماجوان یاسوج
دریادار تنگسیری: سرافرازی و اقتدار ملت ایران از مسیر شهدا می‌گذرد
اعجاز علمیِ بیان امام حسین (ع) در دعای عرفه

سرخط اخبار کل

168260750966519100-1-1280x720
1403020415484384829871864
1401031709162278125464554
11345557_306
10262388_431
17866143_503

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *