به گزارش گروه فرهنگی جوانان خوز، در آستانه برگزاری سی و سومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، مجموعه دو جلدی «راز رسانه»؛ گفتارها و گفتوگوهای رسانهای مرحوم نادر طالبزاده، تجدیدچاپ و روانه بازار نشر شد.
«راز رسانه»، مجموعه گفتارها و گفتوگوهای نادر طالبزاده، گامی است در جهت تبیین مبانی نظری و بایدهای رسانههای انقلاب اسلامی و شناخت سیاستهای رسانههای غربی که در دو جلد منتشر شده است.
دفتر اول «راز رسانه» از چهار فصل تشکیل شده است. فصل نخست زندگینامه و فعالیتهای مرحوم نادر طالبزاده را بررسی میکند. فصل دوم با عنوان «رسانه و سیاست»، به بحثهای مهمی همچون، «نسبت هنر و ایدئولوژی»، «تصویر انقلاب اسلامی در رسانههای غربی»، «مبارزه با تحقیر رسانهای غرب»، «سیاستگذاری در حوزه رسانه»، «جنگ نرم و استراتژی رسانههای داخلی» و «رسانه، فقط پیام نیست» و… میپردازد. در این فصل بحثهای مهمی درباره بایدهای رسانههای انقلابی و سیاستگذاری رسانهای و نقد سیاستهای رسانههای غربی مطرح میشود.
فصل سوم در ۸۰ صفحه به زندگی، اندیشهها و نگاه شهید سیدمرتضی آوینی درباره مستند رسانه و سینما پرداخته میشود. اطلاع از اینکه شهید آوینی گفته بود: طالبزاده، «دیدهبان انقلاب» و «چشم تیزبین انقلاب» است، این کتاب و خصوصاً این فصل را خواندنیتر میکند. موضوع فصل چهارم نیز نسبت فرم و محتوا در برنامه تلویزیونی «راز» است که در سالهای پخش در سیما با استقبال مواجه شده بود.
چاپ پنجم دفتر اول «راز رسانه» به کوشش یاسر عسگری در ۳۴۲صفحه، شمارگان هزار نسخه و با قیمت ۸۵ هزار تومان تومان منتشر شده است.
بیشتر بخوانید
- رئیس نمایشگاه کتاب:هیچ کس پای نمایشگاهی شدن نمیایستد
- کنکاش در کتابی ویژه در باب تاریخ شفاهی ،«جنگ را ما شروع کردهایم»
- ۱۶ اثر به جشنواره تئاتر فتح خرمشهر راه یافت
دفتر دوم «راز رسانه» نیز از چهار فصل تشکیل شده است. فصل نخست «مسیحیت از دریچه سینما» را بررسی میکند. «قصه مسیح، قصه امروز ماست»، «برنابا، انجیلی که نمیشناسیم»، «مسیح این بار مصلوب نمیشود»، «تشنگی مسیحیت غرب برای شنیدن حرفهای جدید» و «جذابیت روایت مسلمانان از مسیح» عناوین گفتگوهای این فصل هستند. فصل دوم با عنوان «کمکاری نهادهای فرهنگی و خیزش نو»، به بحثهای مهمی همچون «هنر انقلاب و مدیریت فرهنگی»، «ضعف نهادهای فرهنگی در فتنه ۸۸»، «ما کمکاری کردیم»، «جوان و دین گرایی»، «جنگ نرم و رسالت ما»، «ایران حرف برای گفتن دارد»، «فیلمهای جشنواره عمار؛ سفیران فرهنگی انقلاب اسلامی»، «جشنواره عمار؛ فرم شکن و گفتمانساز»، «رشد مطالعه، رسالت تاریخی ما»، «میرشکاک، حکیم و عارف و شاعر» و… میپردازد. در این فصل بحثهای مهمی درباره بایدهای رسانههای انقلابی و سیاستگذاری و مدیریت فرهنگی رسانهای مطرح میشود.
فصل سوم در بیش از ۱۰۰ صفحه به «مواجهه با آمریکا؛ وضعیت کنونی جهان» میپردازد و شامل گفتارها و گفتوگوهایی درباره فرهنگ اعتراض و بایدهای جنگ فرهنگی با آمریکا، جنبش وال استریت، سیاست سینمای هالیوود، نبرد رسانهای انقلاب اسلامی با غرب، پوشالی بودن دموکراسی غربی، ماجراهای جنگ بوسنی، رسانه و حوزه بین الملل، تصویر ما در غرب و حساسیت رسانههای غربی روی رهبر معظم انقلاب است.
بخش چهارم کتاب هم به «سینما، مستند، راه پیش روی رسانه» از دیدگاه طالبزاده میپردازد و مباحثی چون «سینمای شریعت، سینمای حقیقت»، «راهکارهایی برای سینما»، «زن در سینما»، «سینما و مهدویت»، «سینمای جنگ ما و سینمای جنگ آنها»، «چشمانداز سینمای انقلابی»، «مستندسازی؛ بایدها و نبایدها»، «جایگاه مستند در تلویزیون» و «رسانه ایران، ایستادگیهایش است» بیان میشود.
چاپ دوم دفتر دوم «راز رسانه» نیز در ۳۲۰ صفحه، شمارگان هزار نسخه و با قیمت ۸۰ هزار تومان توسط انتشارات راه یار منتشر شده است و علاقهمندان علاوه بر کتابفروشیها میتوانند از طریق صفحات مجازی ناشر به نشانی raheyarpub.ir یا سایت vaketab.ir نسبت به تهیه کتاب اقدام کنند. همچنین این کتابها در غرفه انتشارات راه یار در سیوسومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران نیز عرضه خواهد شد.
پایان گزارش/