پایگاه خبری - تحلیلی1400

Language

Language

برچسب‌ها

پوشش تحولات اوکراین| آمریکا سامانه‌های موشکی مدرن‌تری به اوکراین می‌دهد

رئیس‌جمهوری اوکراین با اعتراف به اینکه تلفات روزانه نیروهای مسلح این کشور حدود ۶۰ تا ۱۰۰ سرباز کشته و ۵۰۰ نفر مجروح است، تأکید کرد که کی‌یف قصد امتیازدهی به روسیه در خصوص سرزمین‌های خود را ندارد، ولی آماده است درباره مشکلات مرتبط با آن گفتگو کند.

به گزارش گروه سیاسی جوانان‌خوز، “جو بایدن” رئیس‌جمهوری آمریکا در مقاله‌ای که صبح امروز، چهارشنبه، در روزنامه «نیویورک تایمز» منتشر شد، اعلام کرد که هدف ایالات متحده در مناقشه کنونی بر سر اوکراین، تبدیل این کشور به کشوری دموکراتیک است که قادر به محافظت از سرزمین خود باشد. به‌گفته وی، ایالات متحده قصد دارد سیستم‌های موشکی و مهمات مدرن‌تری را به ارتش اوکراین تحویل دهد.

بایدن نوشت: «ما به تأمین تسلیحات مدرن اوکراین از جمله موشک‌های ضدتانک جاولین، موشک‌های ضدهوایی استینگر، توپخانه قدرتمند و سامانه‌های موشکی دارای دقت بالا، رادارها، هواپیماهای بدون سرنشین، بالگردهای جدید و مهمات مورد نیاز آنها ادامه خواهیم داد. ما همچنین میلیاردها کمک مالی دیگر را طبق مجوز کنگره برای کی‌یف ارسال خواهیم کرد.»

رئیس جمهور ایالات متحده مدعی شد، هدف آمریکا از انجام این کارها «دیدن اوکراینی دموکراتیک، مستقل و مرفه با ابزارهایی برای بازدارندگی و محافظت در برابر تجاوزات در آینده است”. به‌گفته وی، پس از اظهارات ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین مبنی بر اینکه مناقشه «در نهایت تنها از طریق دیپلماسی به پایان خواهد رسید»، ایالات متحده شروع به ارسال سلاح و مهمات به اوکراین کرد تا این کشور بتواند به‌اندازه کافی در میدان نبرد مقاومت کند و “مواضع قدرتمندتری بر سر میز مذاکرات” به دست آورد.

رهبر آمریکا همچنین تمایل واشنگتن برای همکاری با متحدان و شرکای خود برای غلبه بر بحران جهانی غذا، کمک به اروپایی‌ها و نه‌تنها کاهش وابستگی به سوخت روسیه و روی آوردن به‌سمت استفاده از انرژی پاک، بلکه افزایش فشار تحریم‌های بی‌سابقه بر روسیه و تقویت جناح شرقی ناتو با کمک توان و تجهیزات ایالات متحده و متحدانش را اعلام کرد.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز نود و هشتم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

هشدار درباره تلاش ناتو برای ایجاد تنش در مرزهای روسیه و چین

ایگور مارگولوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه امروز، چهارشنبه در سخنرانی خود در کنفرانس “روسیه و چین: همکاری در عصر جدید” اعلام کرد که کشورهای عضو ناتو در حال ورود به منطقه آسیا بوده و قصد ایجاد نقاط تنش در نزدیکی مرزهای روسیه و چین دارند.

این دیپلمات گفت: «صحبت بر سر حضور ناتو در منطقه آسیا و تلاش آنها برای ایجاد نقاط تنش در سراسر مرزهای روسیه و چین و راه اندازی یک مسابقه تسلیحاتی در این قاره است، که بدیهی است مملو از عدم تعادل کامل در سیستم امنیتی منطقه‌ای پس از پایان جنگ سرد است.»

معاون وزیر خارجه روسیه تاکید کرد که خط مشی غرب در ایجاد شکاف در روابط روسیه و چین محکوم به شکست است.

وی افزود: دوستان چینی ما به خوبی از این اهداف آگاه بوده و ناتو را به دلیل ایجاد مصنوعی بحران امنیتی در اروپا، به درازا کشاندن مناقشه نظامی در اوکراین و گسترش غیرموجه این بلوک به سمت شرق محکوم می کنند.

این دیپلمات روس یادآور شد: «تلاش‌های آشکاری از سوی غرب برای تجزیه سازمان آسه‌آن انجام می‌شود، که روسیه و چین با آن تعامل نزدیک و نتیجه‌ بخشی در وسیع‌ترین طیف موضوعات برقرار کرده‌اند.»

ناتو همچنان انتظار جنگی طولانی مدت در اوکراین را دارد

بر اساس گزارش رسانه ها، ناتو همچنان در انتظار جنگ چند ماهه در اوکراین است”. بیزینس اینسایدر” با استناد به  گزارش وضعیت ناتو نقل کرد: در حالی که جنگ در دونباس احتمالا برای چندین ماه ادامه خواهد داشت، شدیدترین مرحله – و بهترین شانس روسیه برای دستیابی به اهداف اعلام شده خود در کوتاه مدت – در دو ماه آینده است.. در تحلیل‌های نظامی داخلی هم  دولت فدرال  آلمان ارزیابی مشابهی داشته است.‎

زاخارووا: نگرش کشورهای بزرگ اروپایی نسبت به اوکراین خوب نیست

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه امروز، چهارشنبه در گفتگو با رادیو اسپوتنیک یادآور شد که اظهارات اکثر رهبران کشورهای بزرگ اتحادیه اروپا علیه وضعیت اوکراین به عنوان نامزد عضویت در اتحادیه، توهین نسبت به این کشور تلقی می‌شود.

وی افزود: آنها سال‌هاست که به اوکراین قول دادند که بزودی به صفوف آنها بپیوندد، آنها هر سال می‌گفتند که “اکنون شما یک قدم بیشتر، نیم سانتی متر دیگر، یک میلی متر بیشتر به این هدف ‌نزدیک شدید.”

این دیپلمات این موضوع را در توضیح اظهارات ماریو دراگی، نخست وزیر ایتالیا مبنی بر اینکه تقریباً همه کشورهای بزرگ اتحادیه اروپا مخالف وضعیت اوکراین به عنوان نامزد پیوستن به اتحادیه اروپا هستند، بیان کرد و یادآور شد: «اکنون نخست وزیر ایتالیا دقیقاً همان حرفی را زده  که ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهوری سابق اوکراین در سال ۲۰۱۳ گفت، که اوکراین آماده عضویت در اتحادیه اروپا و آغاز یکپارچگی عملی با اروپا نیست.»

زاخارووا ادامه داد: «در آن زمان یانوکوویچ به خاطر این سخنان “تقریباً کشته شد، بیرون رانده شد، و به او به چشم خائن نگاه شده و از عرصه سیاسی این کشور رانده شد ولی نخست وزیر ایتالیا با بیان چنین سخنانی به هیچ وجه از دستور کار خارج نمی‌شود».

لاوروف: جنگ ترکیبی غرب علیه روسیه به گسترش روابط با چین کمک کرده است

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه امروز چهارشنبه در پیام ویدئویی خود برای شرکت کنندگان در کنفرانس “روسیه و چین: همکاری در عصر جدید” تاکید کرد که جنگ ترکیبی که کشورهای غربی علیه روسیه به راه انداخته شده، فرصت‌های جدیدی را برای گسترش همکاری‌ها بین مسکو و پکن، از جمله در زمینه سرمایه گذاری و مالی، بوجود آورده است.

لاوروف یادآور شد، در شرایطی که ایالات متحده و اتحادیه اروپا ارزهای خود را به ابزاری برای باج خواهی تبدیل کرده‌اند، روسیه و چین قصد دارند استفاده از روبل و یوان را در تسویه حساب‌های مالی متقابل افزایش دهند.

وزیر خارجه روسیه همچنین تاکید کرد که مسکو حمایت پکن از رویکردهای اصولی روسیه برای شکل‌گیری یک ساختار امنیتی مطمئن در اروپا را به خوبی احساس کرده و از موضع گیری متعادل و بی‌طرفانه دولت چین در خصوص روند اوضاع پیرامون اوکراین قدردانی می‌کند.

آغاز همه پرسی در دانمارک برای پیوستن به سیاست مشترک دفاعی اتحادیه اروپا

در دانمارک صبح امروز چهارشنبه همه پرسی درباره مشارکت در همکاری امنیتی و دفاعی اتحادیه اروپا آغازشد.. به این ترتیب در جریان جنگ روسیه علیه اوکراین  تقریباً ۴.۳ میلیون دانمارکی با حق رای باید تصمیم بگیرند که آیا می‌خواهند همکاری های امنیتی و دفاعی با اتحادیه اروپا را تعمیق بخشند یا خیر.

به این ترتیب دانمارک پس از ۳۰ سال معافیت از سیاست مشترک دفاعی اتحادیه اروپا تصمیم درباره پیوستن به این سیاست مشترک همه پرسی برگزار کند.

این تصمیم پس از آن روی داده است که کشورهای فنلاند، سوئد و آلمان هر کدام به نحوی در حال تغییر سیاست‌های دفاعی خود هستند.‎

پس از حمله روسیه به اوکراین، دانمارک پس از ۳۰ سال معافیت از سیاست مشترک دفاعی اتحادیه اروپا تصمیم درباره پیوستن به این سیاست مشترک را در روز چهارشنبه ۱۱ خرداد به همه‌پرسی خواهد گذاشت.

این تصمیم پس از آن روی داده است که کشورهای فنلاند، سوئد و آلمان هر کدام به نحوی در حال تغییر سیاست‌های دفاعی خود هستند.

بر اساس آخرین نظرسنجی منتشر شده در روز یکشنبه گذشته، انتظار می‌رود بیش از ۶۵ درصد از جمعیت ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار نفری واجد شرایط برای رأی دادن در این کشور به تغییر رویه پیشین و حذف معافیت از سیاست مشترک دفاعی اتحادیه اروپا رأی دهند.

مته فردریکسن، نخست‌وزیر دانمارک از مردم کشورش خواسته تا پای صندوق‌ها حضور یابند. وی گفت: با تمام وجودم معتقدم که باید رأی مثبت بدهیم. در زمانی که باید برای امنیت اروپا بجنگیم، باید با همسایگان خود متحدتر باشیم.‎

سازمان ملل: بیش از ۵ میلیون کودک اوکراینی به کمک‌های بشر دوستانه نیاز دارند

بر اساس اطلاعات  یونیسف، بیش از پنج میلیون کودک از اوکراین به دلیل جنگ در کشور خود به کمک های بشردوستانه نیازمند هستند. سازمان ملل متحد روز چهارشنبه در نیویورک اعلام کرد در داخل اوکراین، حدود سه میلیون کودک پس از حمله روسیه به حمایت نیاز دارند. علاوه بر این، حدود ۲.۲ میلیون کودک از آن زمان به کشورهای دیگر گریخته‌اند. بر اساس گزارش یونیسف، از زمان آغاز جنگ در ۲۴ فوریه حداقل ۲۶۲ کودک کشته شده‌اند و  صدها مدرسه آسیب دید.

“کاترین راسل”، مدیر یونیسف گفت: اول ژوئن در واقع روز جهانی حمایت از کودکان است. اما به جای جشن گرفتن این روز، به صدمین روز از جنگی نزدیک می شویم که زندگی میلیون ها کودک را در هم می شکند. به گفته وی بدون آتش بس فوری و صلح از طریق مذاکره، کودکان همچنان رنج خواهند برد.‎

انطباق روابط اقتصادی روسیه و چین با شرایط تحریمی کنونی

ولادیمیر اوشپکوف، سرکنسول فدراسیون روسیه در شهر هاربین جمهوری خلق چین اعلام کرد که شرکت‌های روسی و چینی در حال تطبیق با محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه هستند.

این دیپلمات روس در گفتگو با خبرگزاری نووستی گفت: «اگر ما بخواهیم درباره تأثیر تحریم‌های غرب بر همکاری‌های فرامرزی بین روسیه و چین صحبت کنیم، همانطور که در بین عوام گفته شده: در هر چیز شری یک خیر نهفته است. از یک سو، کارآفرینان در چین و روسیه مجبور به کنار گذاشتن الگوهای کاری معمول خود، عمدتاً در زمینه تسویه حساب مالی و تدارکات شده‌اند. با این حال، محدودیت‌های بوجود آمده به مانعی غیرقابل عبور برای همکاری‌های اقتصادی دوجانبه تبدیل نشده است.»

وی همچنین افزود: خوشبختانه شرکای چینی خروج شرکت‌های غربی از فدراسیون روسیه را فرصت خوبی برای توسعه تجارت خود ارزیابی کرده و آماده توسعه مشارکت با روسیه هستند.
در اواخر ماه مه، آژانس خبری بلومبرگ گزارش داد که حجم عرضه نفت از روسیه به کشورهای آسیایی، از جمله چین، برای نخستین بار از حجم واردات منابع انرژی روسیه به اروپا فراتر رفته است. ‎

بررسی روابط بین‌المللی در دیدار لاوروف با دبیرکل سازمان همکاری اسلامی

وزارت امور خارجه روسیه صبح امروز اعلام کرد که سرگئی لاوروف، رئیس دستگاه دیپلماسی این کشور در دیدار با دبیرکل سازمان همکاری اسلامی در خصوص دلایل تشدید روابط بین‌الملل در سایه روند اوضاع پیرامون اوکراین تبادل نظر کردند.

طبق این اطلاعات، وزیر خارجه روسیه که برای یک سفر کاری به ریاض، پایتخت عربستان سعودی عزیمت کرده، شب گذشته با “حسین ابراهیم طاها” دبیرکل سازمان همکاری اسلامی دیدار کرد. طرفین در خصوص دلایل تشید اختلافات در عرصه روابط بین‌المللی، با توجه به روند اوضاع کنونی در اوکراین به تبادل نظر پرداخته و بر لزوم رعایت اصل احترام و برابری حاکمیت تمامی کشورها و حل و فصل مناقشات جهانی بر اساس مفاد سازمان ملل تاکید کردند.

در این دیدار همچنین درباره حفظ و توسعه گفتگوهای سیاسی منظم، از جمله تحقق سفر دبیرکل سازمان همکاری اسلامی به روسیه در سال ۲۰۲۲ موافقت شد.

کشته شدن ۲ غیرنظامی در جدیدترین حملات ارتش اوکراین به منطقه دونتسک

دفتر نمایندگی منطقه دونتسک در مرکز مشترک کنترل و هماهنگی آتش‌بس صبح امروز اعلام کرد که نیروهای نظامی اوکراینی طی شبانه روز گذشته ۵۱ بار مناطق مختلف سرزمین دونتسک را گلوله باران کردند که در نتیجه شلیک ۲۹۹ گلوله توپ و خمپاره، ۲ تن از مردم غیرنظامی کشته شده و ۸ نفر دیگر با شدت جراحات متفاوت زخمی شدند.

در این گزارش یادآوری شده که در نتیجه این گلوله باران‌ها به ۳۸ ساختمان مسکونی و همچنین ۱۱ تأسیسات زیربنایی غیرنظامی آسیب جدی وارد شده است.

زلنسکی: روزانه ۶۰ تا ۱۰۰ نظامی اوکراین کشته و حدود ۵۰۰ نفر زخمی می‌شوند

ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین بامداد امروز، چهارشنبه، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی “نیوزمکس” برای نخستین بار اعلام کرد که تلفات روزانه نیروهای مسلح اوکراین حدود ۶۰ تا ۱۰۰ سرباز کشته است و حدود ۵۰۰ نظامی دیگر نیز هر روز مجروح می‌شوند.

زلنسکی اعتراف کرد: «وضعیت در مناطق شرقی [اوکراین] بسیار دشوار است. ما هر روز بین ۶۰ تا ۱۰۰ سرباز خود را از دست می‌دهیم و چیزی حدود ۵۰۰ نفر از نیروهای خود را نیز بر اثر جراحت در جنگ از دست می‌دهیم».

به‌گفته وی، اوکراینی‌ها در بخش شرقی این کشور «مواضع دفاعی را حفظ می‌کنند» و در منطقه خارکف «دست به ضدحمله می‌زنند و بر نظامیان روسی فشار وارد می‌کنند».

زلنسکی همچنین گفت که اوکراین قصد واگذاری هیچ‌یک از سرزمین‌های خود را ندارد، ولی مشکلات مربوط به آنها قابل مذاکره است.
وی تأکید کرد: «ما حاضر نیستیم هیچ‌یک از سرزمین‌های خود را به کسی واگذار کنیم، زیرا این استقلال و حاکمیت ماست، ولی مشکلات و جزئیاتی در خصوص برخی از مناطق وجود دارد که این مسائل قابل بحث است.»

زلنسکی در عین حال اعتراف کرد: «چنین گفتگوهایی برای شروع حل‌وفصل این مشکلات و چالش‌ها از طریق مجاری دیپلماتیک ضروری است و در غیر این صورت هیچ کاری نتیجه‌بخش نخواهد بود».

رئیس‌جمهوری اوکراین همچنین اعلام کرد که این کشور برنامه‌ای برای حمله به سرزمین‌های روسیه ندارد. ولادیمیر زلنسکی گفت: «من می‌دانم که مردم ایالات متحده یا برخی افراد در کاخ سفید می‌گویند که ما می‌توانیم از چند سامانه پرتابگر موشک تحویل‌گرفته، برای حمله به خاک روسیه استفاده کنیم. ببینید، ما قرار نیست به روسیه حمله کنیم. ما علاقه‌ای به فدراسیون روسیه نداریم و تنها در خاک خود با آنها می‌جنگیم.»

بسته جدید کمک نظامی آمریکا به اوکراین ۷۰۰میلیون دلار برآورد شده است

یک مقام ارشد دولت آمریکا شب گذشته در نشست تلفنی ویژه خبرنگاران که به موضوع کمک نظامی واشنگتن به کی‌یف اختصاص داشت، اعلام کرد که بسته جدید کمک نظامی آمریکا به اوکراین، معادل ۷۰۰ میلیون دلار برآورد شده است.

این مقام کاخ سفید که نامش فاش نشده است، گفت: «ایالات متحده در اول ژوئن (۱۱ خرداد ماه) انتقال یازدهمین بسته کمک نظامی و امنیتی تحت برنامه ریاست‌جمهوری به اوکراین را اعلام خواهد کرد که از جمله آنها سامانه‌های موشکی پرتاب چندگانه (MLRS)، سیستم‌های موشکی توپخانه با تحرک بالا و همچنین مهماتی است که به اوکراینی‌ها امکان آن را خواهد داد تا با دقت بیشتری به ارتش روسیه حمله کنند.»

وی افزود: «این سامانه‌ها توسط اوکراینی‌ها تنها برای دفع پیشروی نیروهای روسی در خاک اوکراین استفاده می‌شوند و از آن‌ها علیه اهدافی در خاک روسیه استفاده نخواهد شد».
به‌گفته او، ایالات متحده تضمین‌هایی را در این رابطه از کی‌یف دریافت کرده است.

نماینده آمریکا در سازمان ملل: اوکراین می‌تواند روی تأمین تسلیحاتی واشنگتن حساب کند

لیندا توماس گرینفیلد، نماینده دائم ایالات متحده در سازمان ملل متحد، شب گذشته، سه‌شنبه، در نشستی در خصوص نتایج ریاست آمریکا بر شورای امنیت در ماه مه، اعلام کرد که واشنگتن تمامی انواع تسلیحات نظامی لازم برای دفاع داخل مرزهای اوکراین را، البته نه فراتر از مرزهای این کشور، در اختیار کی‌یف قرار خواهد داد.

این دیپلمات آمریکایی گفت: «از روز نخست، ما به‌صراحت اعلام کردیم که برای دفاع و حفاظت داخل خاک اوکراین سلاح‌های لازم را در اختیار اوکراین قرار خواهیم داد. ما سلاح‌هایی ارائه نمی‌دهیم که به اوکراینی‌ها اجازه دهد از خاک خود به روسیه حمله کنند و جو بایدن، رئیس‌‌جمهوری آمریکا هم این مسئله را با صراحت بیان کرده است.»

وی همچنین افزود که واشنگتن قرار نیست به یک طرف درگیری‌های کنونی در اوکراین تبدیل شود، ولی هر کاری را برای حمایت و حفاظت از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین انجام خواهد داد.

ترکیه برخی مانورهای نظامی ناتو را به‌دلیل وضعیت اوکراین لغو کرد

مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد که این کشور تعدادی از مانورهای نظامی ناتو در منطقه دریای سیاه را در ارتباط با مفاد کنوانسیون مونترو و ممنوعیت ورود کشتی‌های جنگی به این منطقه لغو کرده است.

وی یادآور شد که ترکیه در تلاش است به‌عنوان یک میانجی قابل اعتماد، به صلح بین روسیه و اوکراین دست یابد و به همین دلیل قصد ندارد خود را درگیر تحریم‌های ضدروسی کند.

وزیر خارجه ترکیه افزود: «ما کنوانسیون مونترو را به‌طور دقیق اجرا می‌کنیم، ولی مجبوریم حریم هوایی خود را باز بگذاریم. ما حتی فراتر از کنوانسیون عمل می‌کنیم و از روسیه در خصوص کشتی‌های حاضر سؤال می‌کنیم و تمرین‌های مشترک نظامی ناتو وجود داشت که از قبل برنامه‌ریزی شده بود و ما آنها را لغو کرده به تعویق انداختیم.»

کانادا تحریم‌های جدیدی را علیه ۲۲ شهروند روسی و ۴ شرکت روسی اعمال کرد

دولت کانادا روز گذشته اعلام کرد که مقامات اوتاوا چهار شرکت و ۲۲ شهروند دیگر روسیه را به فهرست تحریم‌ها علیه این کشور اضافه کرده‌اند. ورود اسامی افراد و شرکت‌های روسی در فهرست تحریم‌ها، به‌معنای مسدود شدن دارایی‌های احتمالی آنها در کانادا و ممنوعیت ورودشان به خاک این کشور است.

دولت کانادا تاکنون بیش از یک‌هزار شخصیت حقیقی و حقوقی از فدراسیون روسیه، بلاروس و اوکراین را به این فهرست اضافه و تأکید کرده است که اوتاوا در نظر دارد به‌دلیل ادامه جنگ در اوکراین به سیاست تحریم خود علیه مسکو ادامه دهد.

اتحادیه اروپا قصددارد هزینه‌های نظامی خود را تا ۲۰۰میلیارد یورو افزایش دهد

کشورهای اتحادیه اروپا اعلام کردند که قصد دارند هزینه‌های نظامی خود را در مجموع به ۲۰۰ میلیارد یورو افزایش دهند. اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا شب گذشته با اعلام این خبر، یادآور شد که رهبران اروپایی همچنین در نشست خود در بروکسل توافق کردند که یک گروه ویژه تدارکات تسلیحاتی مشترک تشکیل دهند تا تلاش‌ها برای تکمیل ذخایر تسلیحاتی را که از زمان ارسال کمک نظامی به اوکراین کاهش یافته است، هماهنگ کند.

پیش از این، رئیس اتحادیه اروپا یادآور شده بود که طبق داده‌های ابتدای ماه مه، اتحادیه اروپا در جریان حمله نظامی به اوکراین، به کی‌یف ۴ میلیارد یورو کمک مالی کرده است.

یونسکو امکان محرومیت روسیه از عضویت در این سازمان را رد کرد

سازمان بین‌المللی فرهنگی یونسکو امکان محروم کردن روسیه از وضعیت عضویت را، تا زمانی که این کشور عضو سازمان ملل متحد است، منتفی دانست.

اوایل روز سه‌شنبه، یکی از نمایندگان پارلمان اعلای اوکراین گفته بود که آنها از یونسکو درخواست کردند روسیه را از وضعیت عضویت در این سازمان محروم کند.

یک مقام یونسکو به خبرگزاری نووستی روسیه گفت: «هر کشور عضو سازمان ملل متحد حق عضویت در یونسکو را بر اساس منشور آن دارد و تنها کشورهای عضو یونسکو که از سازمان ملل متحد اخراج شده‌اند، از عضویت در این سازمان نیز محروم خواهند شد.»

در اوایل ماه مه مشخص شد که روسیه اجازه شرکت در کنفرانس یونسکو در خصوص آزادی رسانه‌ها را نیافت. به‌گفته وزارت خارجه روسیه، این سازمان انگیزه تصمیم خود را این‌گونه بیان کرد که پیشنهادات مسکو ظاهراً الزامات کنفرانس را برآورده نمی‌کند.

در یونان ارسال خودروهای زرهی به اوکراین را خطرناک دانستند

حزب کمونیست یونان نارضایتی خود را از “مشارکت بی‌حدوحصر این کشور” در ارائه کمک نظامی به اوکراین ابراز کرده است. ستاد مطبوعاتی این حزب روز سه‌شنبه با اعلام این مطلب، تأکید کرد: «دولت کنونی یونان به دخالت افسارگسیخته و خطرناک کشورمان در جنگ اوکراین ادامه می‌دهد و این بار خودروهای زرهی به کی‌یف ارسال کرده است.»

در این گزارش آمده است که اولاف شولتز، صدراعظم آلمان از توافق بین یونان و آلمان برای جایگزینی خودروهای زرهی آلمانی خبر داده است. حزب کمونیست نگرانی جدی در خصوص دخالت نظامی بیش از اندازه یونان در جنگ اوکراین داشته و از دولت و وزارت دفاع توضیح فوری درباره این تصمیم‌گیری‌ها خواسته است.

صدراعظم آلمان روز گذشته اعلام کرد که یونان موافقت کرده است تانک‌های ساخت اتحاد جماهیر شوروی را به ارتش اوکراین تحویل دهد و به‌ازای آنها خودروهای جنگی مدرن را از آلمان دریافت خواهد کرد.

سناتور روس: رویارویی روسیه و غرب به عرصه اقتصادی کشیده شده است

آلکسی پوشکوف، سناتور بلندپایه روس معتقد است که تقابل بین دو دیدگاه موجود برای آینده نظم جهانی و توازن نیروها بین روسیه و کشورهای غربی به فضای جدیدی، یعنی به عرصه اقتصادی کشیده شده است. به‌گفته وی، کشورهای غربی بر اساس طرحی جدید در حال حل‌وفصل مسئله مقاومت در مبارزه برای ثبات اقتصادی و اجتماعی با روسیه هستند.

پوشکوف افزود: غرب برای نخستین بار در صدد محاصره بزرگترین و ثروتمندترین کشور جهان با منابع طبیعی بسیار عظیم آن است که به‌دلیل طولانی بودن مرزهای خود به چندین منطقه ژئواکونومیک دسترسی دارد و طرح تحریمی جدید اتحادیه اروپا علیه روسیه نیز در این رابطه است تا محدودیت‌هایی برای عرضه منابع انرژی این کشور بوجود آورند.

روز گذشته، سه‌شنبه، رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در خصوص ممنوعیت جزئی تحریم نفتی روسیه به‌عنوان بخشی از بسته ششم تحریم‌های خود علیه مسکو توافق کردند که بر اساس آن، فعلاً باید دوسوم از تحریم‌های نفتی روسیه را پوشش دهد. اتحادیه اروپا قصد دارد تا پایان سال جاری واردات نفت از روسیه را تا ۹۰ درصد متوقف کند.

پایان گزارش/

4.5/5

پیشنهاد سردبیر

پربازدیدها

مدیر کل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی: استفاده از خلاقیت هنری در تبلیغ و گزاره‌های دینی
ترامپ برای پیداکردن افشاگران اطلاعات، تلفن همراه دستیارانش را شنود می‌کرد
احضار کاردار لهستان به محل وزارت خارجه روسیه
فرمانده جدید انتظامی خوزستان معارفه شد
کسب سه مقام اول در سه بخش متفاوت توسط خوزستانی ها در پنجمین جشنواره ملی جهادگران
مطالبه جدی مردم ، مقابله با هنجارشکنان عفاف در جامعه
آیین نامه اجرایی واگذاری سهام به صندوق‌های بازنشستگی تصویب شد
افتتاح و کلنگ‌زنی ۷۵ پروژه در کارون
اهدای نشان عالی دانش به ۱۲ استاد برگزیده
هیات مذاکره کننده رژیم صهیونیستی: نتانیاهو در مسیر توافق سنگ‌اندازی می‌کند

سرخط اخبار کل

11159333_993
9126876_992
1396102414280333613036344
IMG_20230920_133446_821
8631190_783
9800085_642

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *