وی با اشاره به ضرورت آسیب شناسی وضعیت موجود در حوزه تجارت خارجی استان گفت: خوزستان به عنوان یک استان مرزی و دارای گذرگاه های تجاری مختلف باید از ارتباطات تجاری بیشتری با بازار دیگر کشورهای منطقه داشته باشد.
رییس شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خوزستان تصریح کرد: قطعا تا وقتی که بازاری نداشته باشیم کسب و کار ما رونق نمی گیرد و شرایط استان از وضعیت کنونی خارج نمی شود.
استاندار خوزستان گفت: تا زمانی که یک پروژه بزرگی را به صورت مشترک تعریف نکنیم و ذهنیت ها یکی نشود، نمی توانیم گره گشایی کنیم. باید شناخت خود را از محیط اطراف بالا ببریم ضمن اینکه در جریان تولید و تجارت، اقتصاد سنجی لازم انجام گیرد.
وی افزود: توجه به الگوهای روز دنیا در شناسایی بازار هدف بسیار مهم است به عنوان مثال ما هنوز در استان خوزستان یک برند مشهور نداریم و تا زمانی که فعالیت های اقتصادی و تولیدی جزیره ای باشد، امکان تولید و صادرات محصول استاندارد و با کیفیت مطلوب فراهم نمی شود.
با تفرقه و کارهای انفرادی، نمی توان در بازار دیگر کشورها ورود کرد
حسینی محراب گفت: در گذشته بازار کشورهای آسیای میانه در اختیار جنس های باکیفیت و جذاب ایرانی بود اما با تولید و صادرات محصولات بی کیفیت، بازار را از دست دادیم و کشورهای دیگر جایگزین محصولات ما شدند. بنابراین باید توجه داشت که بی تفاوتی نسبت به عملکرد رقبا و نبود شناخت رقیب باعث از دست رفتن سهم ایران از بازارها می شود.
وی با بیان اینکه شناسایی بازار کشورهای کویت، قطر، امارات، عراق و روسیه دستاوردهای خوبی به همراه خواهد داشت افزود: کشور روسیه ۴۰۰ میلیارد دلار واردات داشته که ۱۰۰ میلیارد آن در بخش صیفی جات، میوه و گل است اما ما سهمی از این بازار نداریم.
استاندار خوزستان ادامه داد: با تفرقه و کارهای انفرادی، نمی توان در بازار دیگر کشورها ورود کرد همچنین به گونه ای که شرکت های دانش بنیان ما فعالیت می کنند، قطعا نمی توانند با شرکت های اروپایی و چینی رقابت کنند.
وی شرط رقابت با دیگر کشورها را کاهش هزینه ها دانست و گفت: ما باید علاوه بر هدف گذاری بلند مدت، منطقه پیرامون خود را بازبینی و مطالعه کنیم و به کار خود جهت دهیم تا به نتیجه برسیم. همچنین باید در فرآیندهای تجاری ثبات ایجاد شود تا امکان برقراری و عقد قرارداد با تجار دیگر کشورها در فضایی اطمینان بخش انجام شود.
استاندار خوزستان تاکید کرد: قطعا وجود یک برند قوی به جای چندین برند کوچک و ناشناس، در بازارهای جهانی موثرتر خواهد بود.
حسینی محراب گفت: اگر بتوانیم یک یا ۲ میلیارد دلار از ۱۰۰ میلیارد دلار نیاز بازار مواد غذایی روسیه را تامین و به این کشور صادر کنیم، رشد اقتصادی خوزستان شتاب و نرخ بیکاری کاهش می یابد. عراق یکی از کشورهای دارای توانمندی مالی مطلوب منطقه است و ما به راحتی می توانیم سهم بیشتری را در بازار این کشور کسب کنیم همچنین ارتباطات خاندان و طوایف مردم استان با عراق در انعقاد قراردادهای تجاری بسیار تاثیرگذار خواهد بود.
لزوم همدلی و اهم افزایی بین بخش خصوصی و دولت برای تاثیرگذاری در بازار دیگر کشورها
وی افزود: برای کسب موفقیت در بازار کشورهای همسایه مثل عراق، عربستان، قطر و … باید این کشورها را به خوبی رصد و با برگزاری نمایشگاه های مشترک، خواسته های آنها را شناسایی کرد که البته فعالیت های رسانه برای تحقق این موضوع بسیار مهم است.
استاندار خوزستان با اشاره به اینکه برای ورود به بازارهای هدف دیگر کشورها به گروه های میانجی (ایرانی های حاضر در آن کشور) و توان دولت نیاز است گفت: حضور دیپلمات های سابق در تیم های مشورتی بسیار موثر بوده و برای این کار نیاز به برنامه ریزی است. انتظار داریم که دولت و بخش خصوصی استان به کمک اتاق بازرگانی اهواز، یک کارگروه مشترک برای معرفی برندهای استان در بازار دیگر کشور ها ایجاد کنند.
وی همچنین بر لزوم ایجاد همدلی و اهم افزایی بین بخش خصوصی و دولت برای تاثیرگذاری در بازار دیگر کشورها تاکید کرد و افزود: استانداری خوزستان برای افزایش ضریب نفوذ محصولات تولیدی استان در بازارهای منطقه حمایت خواهد کرد. این درحالی است که باید با استفاده از تکنیک های جدید مانند اقتصاد دیجیتال و تفکرات نو، یک جریانی ایجاد شود که علاوه بر مدرن بودن، پایدار باشد تا بتوانیم به بازارهای جدیدی دست پیدا کنیم.
حسینی محراب گفت: با وجود کشورهای مسلمان در دنیا اما سهمی در بازار آنها نداریم. اگر بتوانیم محصولی ارائه دهیم که برای بازار دیگر کشورها جذابیت داشته باشد؛ قطعا شرایط استان ما بهتر و بسیاری از مشکلاتی امروز ما قابل حل خواهد شد.
پایان گزارش/