گزارش گروه فرهنگی جوانان خوز به نقل از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون امور مطبوعاتی و اطلاعرسانی وزیر فرهنگ در هفتمین اجلاس رسانهای کشورهای خزر، با تأکید بر اهمیت نقش جوانان، آرمانگرایی، حقیقتجویی، انرژی فراوان برای دستیابی به اهداف، آیندهنگری، نوآوری و خلاقیت، گشودگی به روی تغییرات فناورانه، خطرپذیری به ویژه در قلمرو کسب و کار را از جمله ویژگیهای دوره جوانی دانست که باید دولتها از آن برای توسعه پایدار و متوازن، امنیت، حفظ محیط زیست، و برقراری عدالت اجتماعی بهرهگیری کنند.
فرشاد مهدیپور با مهم دانستن روابط همسایگی در نگاه جمهوری اسلامی ایران، برگزاری چنین نشستهایی را فرصتی بسیار ارزشمند برای افزایش و تقویت همکاریهای رسانهای کشورهای حاشیه دریای خزر دانسته و از کشورهایی که فاقد رسانه در ایران هستند دعوت کرد در این زمینه اقدامات مقتضی را به عمل آورند.
وی همچنین آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری پیشنشست همایش سال آینده در شهر انزلی ایران را اعلام و از کشورهای همسایه حاضر در این همایش دعوت کرد که در قالب کمیتههای مشترک با حضور مدیران رسانهای، سطح همکاریهای رسانهای را ارتقا دهند.
معاون امور مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین به حادثه تروریستی شهادت سردار سلیمانی در کشور ثالث توسط دولت جنایتکار امریکا اشاره کرد و برگزاری چنین همایشها و استقلال رسانهها را لازمه مقابله با تروریسم جهانی دانست و گفت: چنین دولت های جنایتکاری با تلاش های رسانهای سعی در مخفی کردن جنایتهای خود و جلوه دادن ناصحیح شخصیت آن شهید بزرگوار دارند.
هفتمین اجلاس رسانهای کشورهای حوزه خزر از ۱۷ تا ۱۹ شهریور ۱۴۰۱ در آستراخان روسیه برگزار شد.
در این همایش نمایندگانی از کشورهای ساحلی دریای خزر و همچنین نمایندگانی از سه کشور دیگر (ازبکستان، مولداوی و بلاروس) شرکت کرده بودند. ایگور بابوشکین استاندار آستراخان، بلا چرکِسوا معاون وزیر توسعه دیجیتال، ارتباطات و رسانههای گروهی فدراسیون روسیه، ماریا زاخارُوا سخنگوی وزارت امور خارجه فدراسیون روسیه نیز بهصورت الکترونیکی در جریان این نشست قرار داشتند.
آلِکسِی ولاسوف معاون روابط فرهنگی خارجی دفتر ریاست جمهوری فدراسیون روسیه در سخنانی موضوع رسانه و جوانان را تشریح کرد. مهمترین موضوع سخنرانیهای مقامات روسیه در خصوص اخبار فیک و دروغ و تاثیر آن در جامعه بود.
در ادامه نیز نمایندگان سایر کشورها بر اهمیت این نشست تأکید نموده و تجربیات کشور خود در زمینه مقابله با جنگ رسانهای و اخبار کذب از جمله ترغیب کشورشان به استفاده مردم از پلتفرمهای داخلی، سامانههای معرفی اخبار کذب و … اشاره داشتند.
پایان گزارش/