Language

Language

رونمایی تاریخ نگاری جدید پل ساسانی در دزفول

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول از رونمایی تاریخ نگاری جدید پل ساسانی در قالب کتاب "شرکت پل دزفول، تاریخ نگاری جدید پل ساسانی" خبر داد.

به گزارش گروه شهرستانی جوانان خوز، حمیدرضا خادم در مراسم رونمایی از کتاب “شرکت پل دزفول، تاریخ نگاری جدید پل ساسانی” در سالن مرکز فرهنگی دفاع مقدس دزفول گفت: پل ساسانی دزفول مایه عزت شهرستان است که در حوادث مختلفی آسیب‌های زیادی دیده، ولی هنوز هویت خود را حفظ کرده است.

وی از مردم و مسئولان دزفول خواست هویت و میراث گذشته خود را حفظ کنند و برای نسل‌های آینده یادگار داشته باشند.

رضا مسعودی نژاد، نویسنده کتاب “شرکت پل دزفول، تاریخ نگاری جدید پل ساسانی” با قدردانی از حمایت‌های انجمن توسعه گردشگری دزفول گفت: فعالیت‌های پژوهشی نیازمند حمایت است.

وی با بیان اینکه از سال‌های قبل درگیر مطالعه‌های این کتاب بوده است، افزود: اطلاعات زیادی با جزئیات زیاد از سوی شرکت پل در اختیارمان قرار گرفت، این کتاب در ۳ بخش تنظیم شده که شامل؛ نگاه نقادانه به تاریخ کهن پل دزفول، بررسی وضعیت پل دزفول و اسناد کنسولی پس از تاسیس شرکت پل دزفول است.

مسعودی نژاد با اشاره به اهمیت پل دزفول، ادامه داد: این پل بخشی از یک نظام عظیم و تحول تکنولوژی آبیاری در دوره ساسانی است.

نویسنده این کتاب می‌گوید: در ابتدا کتاب به زبان انگلیسی تنظیم شد، ولی در ادامه به زبان فارسی نیز آورده شد.

وی با بیان اینکه سعی کرده لحن و شیوه روایت پژوهش را به خواننده منتقل کند، اضافه کرد: این کتاب به دنبال تحقیق عمیق از پل دزفول است.

مسعودی نژاد پژوهشگر مطالعات شهری است که در حوزه مردم شناسی شهری و تئاتر شهر به فعالیت پژوهشی مشغول است.

این نویسنده زاده دزفول، ساکن لندن و فارغ التحصیل فوق لیسانس معماری دانشکده هنر‌های زیبای دانشگاه تهران و فوق لیسانس از لندن است که در ۲ دهه قبل به پژوهش میان تحولات شهر و آیین‌های مذهبی در ایران و هند مشغول بوده است.

این آیین به همت انجمن توسعه گردشگری دزفول برگزار شد.

پل ساسانی به عنوان پیشانی آثار تاریخی شهرستان دزفول با یکهزار و ۷۰۰ سال قدمت بر فراز رودخانه دز ساخته شده و هدف گردشگران است.

پل ساسانی یا پل قدیم دزفول یکی از آثار تاریخی زیبایی به شمار می‌رود که همواره مقصد گردشگری بوده و علاقه‌مندان زیادی را به سوی خود جذب کرده است.

پل یکهزار و ۷۰۰ ساله دزفول به عنوان یکی از بی‌نظیرترین آثار تاریخی ایران با معماری زیبا و منحصربه فرد همچنان پابرجاست و تا چند سال قبل نیز خودرو‌ها امکان تردد از آن را داشتند؛ از سال ۹۰ به منظور حفاظت این اثر بی‌نظیر با احداث میدان آجری مقابل پل این امکان حذف شد و در حال حاضر تردد از پل صرفا به صورت پیاده است.

این پل باشکوه که یادآور روزگار کهن ایران است از قدیمی‌ترین پل‌های دنیا به شمار می‌رود که به دستور شاپور اول پس از پیروزی درجنگ با روم به دست اسیران رومی در بند ایران ساخته شد.

پل قدیم دزفول سال ۲۶۳ میلادی بر روی رودخانه دز ساخته شد و همیشه محل تحولات مهمی مثل جنگ‌ها و ظهور تمدن‌ها بوده است؛ این پل با ۳۷۰ متر طول در مرکز دزفول قرار دارد و نقطه پیوند شرق و غرب شهر است به طوری که مسیر عبور به شهر‌های شوشتر و اندیمشک بوده است.

این پل که بار‌ها در طول تاریخ مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته در سال ۱۳۱۰ ثبت ملی و در دوره‌ای تصویرش روی پول ملی چاپ شد؛ در ساختمان این پل آثاری از معماری دوره ساسانی و صفوی به چشم می‌خورد.

خراب شدن دهانه‌های میانی پل در دوره پهلوی باعث شد که ۲ دهانه بتونی روی آن ساخته شود؛ پل ساسانی از سنگ ساروج و آهک درست شده و با اینکه در دوره‌های مختلف چندین بار بازسازی شده، اما اغلب پایه‌های پل مربوط به دوره ساسانی است.

پل ۱۴ دهانه دارد و با ایستادن بر روی آن گذر آب خروشان رودخانه دز تماشایی است.

رودخانه‌ای به زیبایی و خروشانی دز که از زیر پل ساسانی می‌گذرد همیشه مورد توجه گردشگران در تمام روز‌های سال حتی در فصل سوزان تابستان است.

بافت تاریخی و آجری دزفول در کنار رودخانه دز با ۲۸ محله قدیمی و معماری خاص و تزیینات آجری بی‌نظیر تصویر زیبایی برای گردشگران خلق کرده است.

پرونده ثبت جهانی منظر فرهنگی دز شامل پل ساسانی، آسیاب‌های آبی، کت‌ها، دردانه‌ها، قمش‌ها، خانه‌های تاریخی و کارگاه‌های نیلسازی تهیه شده و در دست پیگیری است.

پایان گزارش/

4.5/5

پیشنهاد سردبیر

پربازدیدها

پوشش تحولات اوکراین| کی‌یف: هیچ پیش شرطی برای مذاکره با روسیه وجود ندارد
تردد بیش از ۲۳ میلیون خودرو در محور‌های خوزستان
ضرورت توجه به اجرای طرح نهضت ملی مسکن در خوزستان
ستاد امربه معروف و نهی از منکر در پی درگذشت مهسا امینی اطلاعیه صادر کرد
خروج ۱۲ میلیون تن کالای اساسی از بندر امام خمینی
رهبر انقلاب بر پیکر هفت شهید راه قدس نماز اقامه کردند
دانستی‌های جالب درباره بهره هوشی، هوش و انواع آن
تجهیز ۱۶ شهرستان خوزستان به دستگاه الکتروکاردیوگراف
آیت الله شهید رئیسی و تفسیری نوین از نظریه خدمت عمومی
آغاز عملیات اصلاح و تعويض خط فاضلاب خيابان آزادی کوی علوی

سرخط اخبار کل

1402061919582280328326434
1400111913251669624713714
1399112913172774322261584
1398062610182370018411344
1401033006522943025548894
139207121151277221292754

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *