Language

Language

شهر ما ، شهری برای رنگ کردن !

زیباشناختی یک هنرمند خارج و اصولاً فراتر از کادر یک اثر سنجیده می شود ، به عبارتی خیلی ساده باید بدانیم با چه مسالحی ، برای چه کسانی در کجا و چه جایی و برای چه مصالحی نقاشی دیواری کشیده می‌شود .

یادداشتی از بابک بابادی در جوانان خوز

چندی است که جای دیوارهای خالی و بی روح شهر را نقاشی‌هایی در ابعاد کوچک و بزرگ پر کرده است که هم به پیکر بی جان و ملول آن انرژی و سرزندگی داده و هم نگاه هر شهروند صاحب ذوق و دلخوشی را نوازش می کند . چگونگی تشکر از این اقدام ستودنی شهرداری را چند روزی در ذهن خود مرور می‌کردم که گستردگی دیوارهای رنگی با نقاشی‌های جور وا جور ، نگرانی‌هایی را هم متصور ساخت و نگارنده را به کمی تامل و کنکاش در این باب برای انعکاس حق مطلب ، واداشت .

نقاشی دیواری که اولین زایش هنری انسان شناخته می‌شود از دل غارها تا تالار آیینه کاخ چهل ستون و کاخ عالی قاپو و کاخ گلستان ، از ۸۰۰۰ سال پیش از میلاد بر صخره های کوهدشت لرستان تا نقش بستن گرافیتی مدرن بر دیوار در فیلادلفیا درسال ۱۹۲۰ ، از نقاشی های کوباره برزیلی که نقاشی اقوام را کشید تا رضا عباسی ، مهدی قدیانلو ، ماد و اسنس در تهران ( اسامی مستعار ) ، همگی به دیوارهای شهر ، نشاط ، ارزش تاریخی و حس تازه بودن می دهد . این نقاشی ها که همواره جنبه های منفی و مثبت داشته اند ، از ایجاد محدوده و مرز برای خلافکاران شهری و ایجاد ترس و ارعاب و اعتراض و ترویج خشونت را شامل می‌شده‌اند تا نقاشی‌هایی مثل نوازنده ویولون در شهر فنی اسپانیا ، بنفش باید حکومت کند در آفریقای جنوبی ، دختر بادکنکی در لندن و غول بوستون در شهر بوستون آمریکا که برگزیدگان سال‌های اخیر نقاشی‌های دیواری نیز هستند و شهرتی جهانی دارند .

همه اینها در دایره‌ای قرار می‌گیرند که باید از خلق اثر تا ارتباط با مخاطب عام در شهرها یک انرژی ساطع کنند و چه خوب است که این انرژی مثبت و دربرگیرنده حس تازه شدن و پویایی برای یک زیست سالم باشد . اما برای اینکه این نقاشی‌ها دارای ارزش بصری باشند ، باید خلاقانه و رسا بوده ، و به زیباسازی شهر کمک کنند ، دوام و طول عمر و ماندگاری زیادی داشته باشند ، متناسب با بافت فرهنگی و اجتماعی و مطابق با نگرش مردم باشند و حالا که افراد روزانه به اجبار در معرض تماشای تصاویری که بعضاً به ابعادی در قواره یک ساختمان و برج چند طبقه می‌رسند ، قرار می‌گیرند ، بتوانند از طریق این نقاشی‌ها با روح شاداب شهر ارتباط برقرار کنند . در این نقاشی‌ها تنها خلاقیت ، طرح قوی و اجرای موفق توسط هنرمند نیست که اثرگذار است بلکه عوامل متعددی چون هماهنگ بودن با فضا و معماری ، تناسب داشتن با نیاز مخاطبان و همچنین ماندگاری اثر دیواری است که از انحصار و انگیزه های کاملا احساسی و زیباشناختی یک هنرمند خارج و اصولاً فراتر از کادر یک اثر سنجیده می شود . به عبارتی خیلی ساده باید بدانیم با چه مسالحی ، برای چه کسانی در کجا و چه جایی و برای چه مصالحی نقاشی دیواری کشیده می‌شود .

حال آنکه در تاریخ معاصر ما سواد بصری شهروندان بسیار ترقی پیدا کرده و از اینکه نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر داشته باشند جایی که بخشی از هنر رسمی شهرشان که هنوز از جان مایه‌های دفاع مقدس ، از چهره‌های معصوم و مصمم و نجیب و دلیر و غریب شهیدان هاشمی ، جان آرا ، برادران بقایی و شهید سلیمانی مرد میدان و دیگران باشد تا نقوش فرش و گل و بته و خیلی نقش‌های دیگر که شهر را در یک نگاه قشنگ اما شلوغ کرده‌اند ، بسیار آگاه هستند . همه به خوبی می‌دانیم که در خلق این نقاشی ها ، تحولات سیاسی ، تمایلات جامعه ، نیاز به بازسازی با نگاه تصویرگری نقش دارد . اما وقتی که به جای خلق چند اثر فاخر و ماندگار که می‌تواند به شهرت برسند و نه تنها ثبت ملی بلکه به ثبت جهانی برسند و علاوه بر زیباسازی شهر به دلیلی برای جذب توریست مبدل شوند ، طرح‌های ساده و ارزان و فوری پیستوله ای هر نقطه ای را پر می کند ، خیلی خوشبین هم که باشیم به ناخودآگاه ذهن ما به سمت تنوع طلبی پیمانکاران ، هنرمندان و کارفرمایان بدون درنظر گرفتن ماهیت نقشهای روی دیوار می رود ، جایی که چند دیوار شهر می تواند ثبت فرهنگی شود ، حال آنکه شهر ما می شود شهری برای رنگ کردن .

پایان متن/

4.5/5

پیشنهاد سردبیر

پربازدیدها

امام جمعه آبادان : شکست اسراییل به باور دنیای اسلام تبدیل شده است.
جریمه نقدی برای قاچاقچی پهباد در شوشتر
جشنواره امام رضا(ع) عطر رضوی را در سراسر خوزستان گسترانده است
اقدام جهادی برای حل مشکلات و توسعه خوزستان
زندگی نامه شهید بهنام محمدی
تردد در محور‌های برف گیر خوزستان با استفاده از زنجیره چرخ
آموزش تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در شوشتر
سياست هاي کلی خانواده و بندهاي اجرا نشده آن
سخت‌ترین و راحت‌ترین گروه‌ پرسپولیس، سپاهان، نساجی و تراکتور در لیگ قهرمانان آسیا
موکب شادگان در عراق ، خادم روزانه ۳ هزار زائر

سرخط اخبار کل

8509311_261
169655696
IMG_۲۰۲۲۰۵۱۹_۲۲۱۰۰۴
1398060307570830718197294
169906525
11105160_772

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *