پایگاه خبری - تحلیلی1400

Language

Language

برچسب‌ها

دانستی‌های جالب درباره بهره هوشی، هوش و انواع آن

یک روانشناس بهره هوشی، هوش و انواع آن را تشریح کرد.

به گزارش گروه خبری جوانان‌خوز، امین قربانی گفت: هوش یک مفهوم انتزاعی و دارای تعاریف زیادی است، ولی وقتی به همه تعاریف دقت می‌کنیم، به سمت و سو حرکت می‌کنند، در واقع هوش مجموعه توانمندی‌های است که موجب تحقق اهداف پیچیده ما می‌شود.

 

وی اهداف پیچیده را شامل؛ درک کردن، خودآگاهی، یادگیری و حل مسئله عنوان کرد و افزود: این مفهموم به حدی کلی است که تعرف آکسفورد را در بر می‌گیرد و هوش را کسب مهارت و به کار بستن مهارت و دانش در زندگی معنا می‌کند.

قربانی ادامه داد: به عقیده گاردنر، هوش یک مهارت حل مسئله و ایجاد محصول جدید است که در یک فرهنگ ارزش باشد، همچنین توانایی حل مسئله، انطباق سازگار با محیط و تفکر انتزاعی نیز تریف می‌شود.

این روانشناس با بیان اینکه هوش در ۳ حوزه تعلیم و تربیت، سازگاری، انطباق و تفکر انتزاعی نقش دارد، اضافه کرد: به عقیده افلاطون، افراد باهوش جایگاه اجتماعی و سیاسی پیدا می‌کنند و این نشان دهنده اهمیت هوش از نظر دانشمندان است.

وی درخصوص چگونگی به دست آوردن بهره هوشی گفت: سن عقلی تقسیم بر سن زمانی، ضربدر عدد ۱۰۰، بنابراین هرچه سن عقلی بیشتر باشد، بهره هوشی فرد نیز بیشتر خواهد بود، در واقع بهره هوشی میان ۹۰ تا ۱۰۰ افراد با هوش عادی، هوش بالاتر از ۱۰۰ فرد باهوش، سرآمد، نابغه و هوش کمتر از ۸۰، ۷۰ و پایین‌تر از این رقم افراد کندذهن و عقب مانده ذهنی هستند.

قربانی بر شناسایی هوش به منظور راه‌های تقویت آن تاکید کرد و افزود: وقتی فرزندان باهوش باشند، هوش همانند تیغ دولبه اس، زیرا باهوش بودن در پیشرفت فرد، ایجاد مشکل برای وی، تربیت و تضمین آینده شخص نقش مهمی ایفا می‌کند.

آشنایی با انواع هوش

وی هوش موسیقایی را از جمله انواع هوش برشمرد و ادامه داد: افراد دارای این هوش، موسیقی را در مان کوتاه تری یاد می‌گیرند و متن‌ها را به آسانی حفظ می‌کنند، همچنین افراد دارای هوش منطقی یا ریاضی، در استدلال تبحر دارند، می‌توانند مسائل را به سرعت حل کرده و در نوع تفکر و نگاه به مسائل متفاوت از دیگران هستند.

قربانی درخصوص هوش وجودی می‌گوید: این نوع هوش باعث می‌شود برای زندگی معنا پیدا کنیم، به استدلال و تفکر‌های فلسفی بپردازیم و باید چه کار‌هایی انجام دهیم که کیفیت زندگی افزایش پیدا کند.

این روانشناس هوش تعاملی، میان فردی و درون فردی را از دیگر انواع هوش عنوان و اضافه کرد: افرادی که از این هوش بهره‌مند هستند، ارتباط‌های بهتری با خود دارند، می‌توانند با دیگران ارتباط برقرار کرده و بشناسند، تاثیرگذاری بهتری بر اطرافیان داشته و همچنین توانایی درک احساس‌ها و هیجان‌های دیگران دارند.

وی درخصوص هوش بدنی-حرکتی گفت: افراد دارای این هوش در کنترل عضلات و بدن خود تبحر دارند و ورزشکاران حرفه‌ای معمولا از این هوش بهره‌مند هستند، همچنین افراد بهره‌مند از هوش فضایی، می‌توانند به راحتی خیال‌پردازی کرده و خلاقیت به خرج دهند و طراحان خوبی هستند.

امین قربانی می‌گوید: هوش طبیعت گرایی از دیگر هوش‌ها به شمار می‌رود و افراد دارای این هوش علاقه زیادی به طبیعت دارند و از آن دفاع می‌کنند.

وی به عقیده ۲ عصب شناس مبنی بر شناسایی و معرفی ۳۴ هوش اشاره کرد و افزود: همه انسان‌ها دارای حداقل ۲ هوش هستند و فردی وجود ندارد که فاقد هوش باشد، اما تمرکز بیشتر روی بهره هوشی است و افراد می‌خواهند فرزند دارای بهره هوشی بالا داشته باشند، این در حالی است که برخی هوش همدلی خوبی دارند، به این معنا که به خوبی می‌توانند دیگران درک کرده و با آن‌ها ارتباط برقرار کنند، خود را جای اطرافیان می‌گذارد، توانایی درک احساس‌ها و هیجان‌های آن‌ها را دارد و می‌تواند به آن‌ها کمک کند.

قربانی ادامه داد: در جامعه به این افراد رفیق باز می‌گویند و همین امر سرکوب شدن این هوش در فرد می‌شود، این در حالی است که وقتی فرد می‌تواند به راحتی با دیگران ارتباط برقرار و درک کند، در واقع دارای هوش همدلی است.

به گفته این روانشناس خوزستانی؛ کسانیکه IQ بالایی دارد، مسلما آدم موفقی نخواهد بود، اما EQ دارد و می‌تواند احساس‌ها و هیجان‌های خود را کنترل کند، به موفقیت نزدیک‌تر است.

وی هوش معنوی (SQ) را مختص انسان‌ها و تعیین کننده مسیر معنوی عنوان کرد و گفت: مسیری که آینده دینی، مذهبی و فکری ما را مشخص می‌کند.

راه‌های تقویت هوش

امین قربانی مصرف تغذیه مناسب، انجام ورزش‌های فکری و بهره مندی از آموزش‌های تقویت کننده مهارت‌های هوشی را از جمله راهکار‌های تقویت هوش برشمرد و گفت: همچنین محیط زندگی در این رابطه موثر است، بطوریکه شاید افرادی در مناطق پایین شهر با سطح اقتصادی نامطلوبی زندگی می‌کنند که سطح هوش‌های بالایی دارند، اما هیچگاه به آن‌ها دسترسی پیدا نخواهند کرد، زیرا امکانات محیطی برای بروز آن‌ها وجود ندارد.

پایان گزارش/

4.5/5

پیشنهاد سردبیر

پربازدیدها

حمایت یک نیکوکار دزفولی از ۹۳۰ یتیم تحت پوشش کمیته امداد
هشدار نارنجی مواج شدن شمال خلیج فارس
صدور مجوز ۶ واحد اقامتی در خوزستان
استقبال از شعرهای جدید فاضل نظری در بازار ادامه دارد
ناسالم بودن وضعیت هوای ۶ شهر خوزستان
ارتقای رتبه علمی دانشگاه جندی شاپور دزفول
مقاله | نقش و رسالت رسانه در تعالی فرهنگ
برپایی نمایشگاه آیات ماندگار در اهواز
مجلس | در انتخابات اجلاسیه سوم هیات رییسه مجلس چه گذشت؟
سامانه بارشی فردا یکشنبه وارد خوزستان می‌شود

سرخط اخبار کل

169936136
8586932_678
14020408000550_Test_PhotoN
1402031114210474427702474
169655345
1402112819243333229414964

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *