Language

Language

اجرای ۳۹ نمایش در مراسم اربعین در ایران و عراق

نشست خبری ششمین همایش بین‌المللی تئاتر مردمی پیاده‌روی اربعین «روایت راهیان» برگزار شد.

به گزارش گروه فرهنگی جوانان خوز نشست خبری ششمین همایش بین‌المللی تئاتر مردمی پیاده‌روی اربعین «روایت راهیان» با حضور علی فروزان‌فر معاون هنری حوزه هنری، کورش زارعی مدیر کل هنر‌های نمایشی، سید محمد مصطفی موتورچی دبیر همایش و آرش ساربان دبیر اجرایی این رویداد برگزار شد.

زارعی: «روایت راهیان» یک نذر فرهنگی است

«کورش زارعی» مدیر کل هنر‌های نمایشی حوزه هنری در این نشست به برگزاری ششمین همایش تئاتر اربعین اشاره کرد و با تاکید براینکه خوشحالم که عمر و سابقه هنری خود را در مسیر اهل بیت علیهم السلام مصرف کرده‌ام و آرزو دارم همواره خادم امام حسین (ع) باشم و اگر افتخاری در سینما و تئاتر دارم به واسطه نوکری امام حسین (ع) است، افزود: امسال گستردگی کارمان در تئاتر روایت راهیان خیلی بیشتر شده و کار محدود به هنر‌های نمایشی نیست.

مدیر کل هنر‌های نمایشی حوزه هنری با تاکید براینکه رویداد همایش «روایت راهیان» یک نذر فرهنگی است و هیچ هنرمندی که اجرا خواهند داشت دستمزدی دریافت نمی‌کنند بلکه این نذر فرهنگی هنرمندان تئاتر آیینی کشور است، گفت: بسیاری از هنرمندان در نوبت هستند تا در این رویداد حضور داشته باشند و در این همایش شرکت کنند، اما ما محدودیت ظرفیت داریم.

زارعی از ثبت‌‎نام ۶۰ گروه نمایشی برای حضور در همایش مردمی تئاتر «روایت راهیان» خبر داد و تصریح کرد: امکان پذیرایی، هدایت و بهره‌برداری از این حجم هنرمند برای این همایش مقدور نیست و مدیریت تیم اعزامی امسال دشوار خواهد بود چراکه امسال تعداد زائران اربعین بیشتر از سال‌های گذشته خواهد بود لذا اسکان، پذیرایی و اجرا دادن این تیم‎ها سخت است که ظرفیت آن وجود ندارد.

وی از تدارک گروه‌های نمایشی برای اجرا در مرز‌های خسروی، مهران، شلمچه و چذابه خبر داد و با تاکید براینکه برنامه‌هایی برای گروه‌های نمایشی تدارک دیده‌ایم، افزود: امسال گروه‌های نمایشی در مرز‌ها فعال خواهند بود و اجرای لب مرز خواهیم داشت و سعی می‌کنیم زمینه حضور آن‌ها را برای سال‌های آینده در مسیر راهپیمایی آماده کنیم.

ساربان: ۲۰۰ هنرمند به اربعین اعزام می‌شوند

در پایان این نشست، «آرش ساربان» دبیر اجرایی این رویداد درباره بازه زمانی اجرا‌های رویداد مردمی تئاتر «روایت راهیان» با بیان اینکه تاریخ اجرا‌های ما از ۱۷ تا ۲۶ شهریور با حضور ۲۰۰ هنرمند از ۲۵ استان کشور و ۲ کشور افغانستان و پاکستان در ۲ بخش ایران و عراق برگزار خواهد شد، افزود: مرز‌های شلمچه، چذابه، خسروی و مهران بخش ایران همایش است و در بخش عراق در شهر‌های نجف اشرف، مسیر پیاده روی، کربلای معلی و شهر‌های کاظمین و سامرا اجرا داریم.

وی با بیان اینکه ۸۳ اثر به همایش روایت راهیان رسیده است، خاطرنشان کرد: ما تا روز انتهایی بررسی آثار شاهد دریافت آثار بودیم لذا بسیار خوبی از این همایش صورت گرفت درحالی که این اتفاق یک نذر فرهنگی است و چنین استقبالی نشان می‌دهد هنرمندان ما پای کار امام حسین (ع) هستند و حضور برایشان مهم است.

دبیر اجرایی درباره اجرا‌های گروه‌های نمایشی در خاک عراق گفت: در بخش عراق ۲۵ اثر از ۱۹ استان کشورمان پذیرفته شده است و در بخش ایران ۱۴ اثر از ۹ استان کشور وجود دارد و ۲ کشور پاکستان با یک گروه سرود با زبان پشتو و کشور افغانستان با یک نمایش آیینی به زبان اردو در همایش حضور دارد. در کنار این همایش کامیون سفیر برنامه‌های فرهنگی مختلفی را در طول مسیر دنبال خواهد کرد.

پایان گزارش/

4.5/5

پیشنهاد سردبیر

پربازدیدها

کنترل تنگه هرمز و اقتدار ایران اسلامی ثمره خون شهدا است
امیرعبداللهیان عازم سوئیس شد
ضرورت توجه به محتوای کتب درسی در تحقق سند تحول بنیادین
نایب قهرمانی شطرنج باز خوزستان درمسابقات کشور 
درخشش بانوان دو و میدانی کار خوزستان در مسابقات پیشکسوتان کشور 
ایران ، شادمان در سالروز آغاز امامت حضرت ولی عصر (عج)
«قدرت خرید»؛ از ریشه‌های اقتصادی تا پیامدهای اجتماعی و فرهنگی
رشد تولید با توانمندسازی مهارتی نیروی انسانی محقق می‌شود
اجرای آزمایشی طرح صدور گواهی الکترونیکی تولد در بهبهان
رشد ۲۲ درصدی خدمات یکپارچه فنی و ویژه به چاه‌های نفت و گاز

سرخط اخبار کل

14010123000113_Test_PhotoN
1401042314300023725680934
1401020913410465025232444
1401010618575847925040564
169922749
IMG_20230919_232047_483

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *