پایگاه خبری - تحلیلی1400

Language

Language

برچسب‌ها

گاز منوکسیدکربن یکی از مرگبارترین مسمومیت ها

مدیر دارویی دانشگاه علوم پزشکی دزفول: با شروع فصل سرما در کشور و عدم توجه به نکات ایمنی در خصوص استفاده از وسایل گرمایشی و عوارض سوخت ناقص آن‌ها باعث تولید گاز منوکسیدکربن و مرگ بسیاری از هموطنانمان شده است.

به گزارش گروه شهرستانی جوانان خوز، مدیر دارویی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی دزفول در سومین روز هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها اظهار داشت:منوکسیدکربن گازی بی رنگ، بی بو، بی طعم و غیرمحرک است که در اثر سوختن ناقص سوخت های‎‎‏ فسیلی ‏مانند نفت، گاز و بنزین تولید می‌شود. 

 

ندا محمدسعید افزود: مسمومیت با گاز منوکسیدکربن یکی از مرگبارترین انواع مسمومیت هاست و به مرگ خاموش از آن یاد می‌شود. ‏مسمومیت با منوکسیدکربن در کمال ناباوری فرد به خواب رفته را آرام آرام به سوی خواب ابدی و مرگ می‌کشاند. ‏

مدیر دارویی دانشگاه برخی از علایم و نشانه‌های مسمومیت با این گاز خطرناک را یادآور شد و گفت: در اثر تماس طولانی با منوکسیدکربن سردرد، گیجی، ضربان شدید شقیقه ها، وزوز گوش و خواب آلودگی، تهوع، استفراغ، تپش قلب، کاهش هوشیاری، آسیب دائمی عصبی، کُما و حتی مرگ رخ می ‏دهد.

وی افزود: تماس طولانی مدت با مقادیر کمتر گاز منوکسیدکربن که اغلب بر اثر زندگی در شهر‌های بزرگ صنعتی با هوای آلوده رخ می‌دهد یکی از مهمترین عوامل بروز بیماری‌های قلبی عروقی می‌باشد.

وی تأکید کرد: اولین اقدام در برخورد با فردی که با گاز منوکسیدکربن مسموم شده است، انتقال مصدوم به هوای آزاد است. در ‏صورت قطع تنفس بیمار مسموم با منوکسیدکربن و گاز‌های دیگر باید احیای قلبی ریوی را آغاز نمود و سریعاً ‏با مرکز اورژانس ۱۱۵ تماس گرفت. ‏

مدیر دارویی دانشگاه به شهروندان توصیه کرد: قبل از شروع روز‌های سرد و استفاده از وسایل گرمایشی، کلیه نکات ایمنی لازم را که توسط کارشناسان آتش نشانی ارائه می‌گردد مورد توجه و عملی نموده تا شاهد اتفاقات ناگوار و غیرقابل جبران نباشیم.

برای چندمین سال متوالی هفته اول آبان توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هفته پیشگیری از بروز مسمومیت‌ها نامگذاری شده است و سوم آبان روز پیشگیری از بروز مسمومیت ناشی از گاز‌ها و منوکسیدکربن می‌باشد.

پایان گزارش/

4.5/5

پیشنهاد سردبیر

پربازدیدها

دو شهر خوزستان در وضعیت نارنجی کرونا
زلنسکی چگونه ابزار دست غرب برای پیشبرد سیاست‌های ضد ایرانی شد؟
دستگیری قاتل فراری در دزفول 
خدابنده و مردانی نمایندگان ایران در انتخابات کمیسیون ورزشکاران فدراسیون جهانی تکواندو
واکنش منفی نویسندگان به واگذاری کتابخانه‌های کانون پرورش فکری
بهره‌مندی۴۱ هزار فعال فرهنگی، هنری و رسانه‌ای از خدمات بیمه تکمیلی
آغاز عملیات اصلاح و تعويض خط فاضلاب خيابان بهداشت کوی علوی
افزایش ۲۱ درصدی صادرات در ۵ ماه امسال نسبت به سال گذشته
مدال آوری دوندگان خوزستان در مسابقات ناشنوایان کشور
جشن پیروزی جبهه مقاومت در بهبهان

سرخط اخبار کل

9968602_808
9433379_658
1401020309290824725191604
11387127_820
169899467
IMG-20220607-WA0052-1-700x394

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *