Language

Language

گرامیداشت یاد مرحوم قیصر امین پور در اهواز

عضو گروه علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: وجه اهمیت شعر قیصر امین‌پور، اعتدال آن است.

به گزارش گروه فرهنگی جوانان خوز، محمدرضا وحیدزاده در مراسم بزرگداشت مرحوم قیصر امین‌پور در حوزه هنری خوزستان گفت: در شعر قیصر، زبان، موسیقی، خیال، و اندیشه به تعادل مناسبی رسیده است که برآیند کلی شعر او را بالا می‌برد، هرچند ممکن است شاعرانی در هر کدام از این مولفه‌ها نمره بالاتری بگیرند، اما برجستگی قیصر به جهت میانگین بالای شعر او در مولفه‌های مختلف است.

 

وی افزود: هرچند ممکن است شاعرانی باشند که در هر کدام از مولفه‌های مذکور نمره بالاتری از قیصر بگیرند، اما آنچه قیصر را در میان شاعران معاصر برجسته می‌کند، میانگین بالایی است که شعر او در مولفه‌های مختلف دریافت می‌کند.

وحیدزاده گفت: شاعرانی مانند قیصر که هم دوره انقلاب اسلامی را درک کرده‌اند و هم در دوره استقرار حکومت جمهوری اسلامی حضور داشته‌اند، از طرفی با تهدید تحقیر شدن توسط روشنفکر‌ها و حکومتی خطاب شدن توسط آنان مواجه‌اند و از طرفی با شاعران سوداگری که صرفا به خاطر بهره‌مندی از مواهب حکومتی، به ظاهر با امثال قیصر هم‌آوایی می‌کنند در تقابل قرار می‌گیرند.

در بخش دیگری از این مراسم، حجت الاسلام سیدمحمدمهدی شفیعی، شاعر خوزستانی نیز گفت: شاعر در عرصه ادبیات متعهد، نباید شعر را در سیاهی بگذارد. درد و اندوه جامعه در شعر قیصر کاملا نمایان است. طبق تعریف علامه جعفری درباره هنرمند پیشرو و پیرو، شاعر باید جامعه را متوجه درد بکند و آثار قیصر گواهی می‌دهد که او چنین شاعری است.

شفیعی افزود: برخی محور‌های شعر قیصر در مقیاس اجتماعی عبارت است از: مبارزه با طاغوت، آزادی خواهی، عشق، مبارزه با بی ایمانی و از خودبیگانگی، نقد بی‌مسئولیتی انسان مدرن و. قیصر، چون شاعری متعهد است، وضع موجود را با یک مطلوب حقیقت‌محور نقد می‌کند و همواره ما را به آرمان‌های خود توجه می‌دهد. شعر «روز ناگزیر» یکی از بهترین نمونه‌های این گونه از شعر‌های او است.

پایان گزارش/

4.5/5

پیشنهاد سردبیر

پربازدیدها

راه اندازی خانه محیط زیست در سرا‌های محله اهواز
اطلاعیه امنیتی | وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران
افتتاح پیشرفته‌ترین کارخانه ساخت پمپ‌های درون چاهی خاورمیانه در اهواز
معاون اداره کل ارشاد اسلامی خوزستان:۱۷۰ اثر به دبیرخانه جشنواره شعر عربی رضوی رسید
رئیس جمهور: دستگاه ها برای حمایت از جوانی جمعیت بسیج شوند
تکمیل و بهره برداری طرح‌های نیمه تمام، مطالبه مردم امیدیه
اجرای طرح‌های کاهش آسیب اجتماعی در موسسات فرهنگی خوزستان
انهدام باند فساد اقتصادی سازمان‌یافته ارزاق عمومی در بندر امام خمینی(ره)
برقراری قطار‌های فوق‌العاده به مقصد خرمشهر
مجلس | تذکر ۶۷ نماینده به وزیر نفت درباره کارت سوخت

سرخط اخبار کل

11394005_458
14010113000042_Test_PhotoN
140211061433439529261914
9965870_357
139110050001604
9185041_810

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *